Forretninger, der tilbyder coffee to go, vinder indpas. Den traditionelle cafékultur er ved at tilpasse sig den travle hverdag i byerne, hvilket har resulteret i en stigende efterspørgsel efter bægre til varme drikke.

En af de største producenter på dette område, Huhtamaki (med varemærkerne: Polarcup, Chinet og Bibo) spår, at kartonbægre vil tegne sig for en tredjedel af det samlede marked i 2004. Det er en god nyhed for Stora Enso, der i dag er den største producent af bægerkarton i Europa.

Idag sælges der hvert år ca. 13 mia. bægre til varme drikke på det europæiske marked. Ca. 10 pct. af disse er fremstillet af træfiber-karton; men efterspørgslen er kraftigt stigende - bl.a. på grund af lanceringen af begrebet coffee to go.

Til mærkevarekaffe er det også nødvendigt, at bægeret har en god trykkeoverflade, således at det også udgør et effektivt reklamemiddel. Alle de store aktører vil nemlig have en del af markedet, da det er en mega-trend på linje med hamburgerboomet for en snes år siden.

Coffee to go stammer (naturligvis) fra USA, hvorfra take-away-kaffe har bredt sig til de større byer i Storbritannien, der er det største marked i Europa i det globale netværk af 2.500 caféer, som ejes af det amerikanske selskab Starbucks Coffee.

Men take-away-kaffe udgør i det hele taget en stadig større del af den nye cafékultur i hele Europa. Segafredo kæden har fx allerede 195 espressobarer i Europa, de fleste i Tyskland, Frankrig, Østrig og Sydeuropa. Coffee to go bliver sandsynligvis også en succes i de nordiske lande, hvor forbruget af kaffe pr. indbygger er ca. fem gange højere end i Storbritannien.

En kaffebar baseret på coffee to go konceptet behøver ikke at investere i almindeligt kaffeservice eller opvaskemaskine, eftersom kaffen sælges i kartonbægre. Engangsbægre muliggør take-away-detailhandel (større omsætning pr. kvadratmeter) og garanteret hurtig og hygiejnisk service. Systemet er også velegnet til kantiner og mange andre steder.

Størrelsen på bægrene til de varme drikke afhænger af de forskellige typer kaffe der udbydes. Fx. serveres espresso og café au lait i specialbægre af forskellig størrelse.

Selve oplevelsen ved at drikke af bægrene og bægrenes tekniske funktionalitet har længe indgået i forsknings- og udviklingsarbejdet hos Huhtamaki og Stora Enso. Dette samarbejde har bl.a. resulteret i træfiberbaserede låg til bægrene, som for nylig er lanceret af Huhtamaki. Selskabet bruger Stora Ensos PE bestrøgne Ensocup - karton, hvis formnings- og styrkeegenskaber opfylder de strenge krav, der stilles til bægre til varme drikke.

Det vigtigste er kartonens strækevne, som er altafgørende for bægerets formning. Det er især den øverste kant, der giver bægeret stivhed. Fibrene i den PE bestrøgne Ensocup er gjort vandafvisende, hvilket sammen med god forsegling garanterer, at bægeret er tæt. Dertil kommer, at bægerkartonens trykbarhed er en faktor, der bliver stadig vigtigere i denne mærkevaretid.

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?