Fødevareministeriet har etableret den allerbedste forbrugeroplysning nogensinde i Danmark. Man kan indgående følge med i fødevarekontrollens arbejde hjemme fra sin egen lænestol. NU bliver opgaven at udbrede kendskabet til den nye omfattende smiley, for den er jo ikke så meget værd, hvis ingen kender den!

Alle de smiley’er, der hænger rundt om i restauranter, butikker og supermarkeder, findes nu på internettet. Adressen er www.fdir.dk/smiley, og den nye hjemmeside vil med tiden komme til at indeholde omkring 200.000 kontrol­resultater, som man kan søge og sortere i på mange måder: branche, firmanavn, vejnavn, postnummer eller by.

Forbrugerne kan også abonnere på smiley’erne, hvis de gerne vil holde øje med, hvordan lokale dagligvare­butikker eller yndlings­spisesteder klarer sig.

"Travle mennesker når måske ikke lige at lægge mærke til, om slagteren eller supermarkedet har fået en ny smiley, når man står dér med børn og indkøbsvogn. Derfor er jeg glad for at kunne dele myndighedernes viden med forbrugerne og give dem lige præcis den information, som de selv synes, de har brug for”, siger fødevare­minister Mariann Fischer Boel.

Efter kun godt to år er smiley-ordningen blevet en af de allermest kendte offentlige ordninger, og der tales om smiley’er i børnehøjde, på hospitals- og arbejdsmiljø­området. En netop gennemført forbruger­analyse viser, at 79 procent ville fravælge en restaurant, hvis den havde en dårlig smiley. Og af de relativt få svarpersoner, som har mødt en sådan, har 56 procent valgt at spise et andet sted. Så der er ikke meget grin ved en dårlig smiley.

”Nu kan man hjemmefra kigge restauranten i kortene, inden man afgiver sin bordbestilling. Den mulighed vil jeg da selv benytte mig af og fremover kun vælge restauranter med brede smil, dem med orden i køkkenet”, siger Mariann Fischer Boel.

Udover kontrol-smiley’erne fra de 46.000 virksomheder, som sælger mad og drikke til forbrugerne, så indeholder hjemmesiden også kontrolresultater fra landets 4.000 engros­virksomheder. De får ikke smiley’er og skal heller ikke hænge deres kontrol­rapport op, men fra i dag er de fire seneste rapporter synlige på smileys hjemmeside. For slagterier og andre virksomheder med hyppige tilsyn kommer der kontrol­resuméer, som dækker en måned ad gangen.

”Jeg er overbevist om, at fødevaresikkerheden vil få et løft, når man nu bare ved hjælp af et par klik med musen kan se, hvem de bedste virksomheder er og få leveret resultaterne i mailboxen”, siger Mariann Fischer Boel.

Også turister, som vi ikke har for mange af, kan få meget stort udbytte af den nye smiley-ordning. Det er vigtigt, når man holder ferie med familien, at man kan planlægge spisninger, indkøb, overnatninger m.v. på bedste måde. Turisterne vil fortælle om Danmarks Smiley hjemme...

Man må derfor håbe og regne med, at Danmarks Turistråd virkelig vil satse på, at turisterne får kendskab til Danmarks Smiley.

Som fødevareminister Mariann Fischer Boel udtalte på pressemødet om den nye smiley, så er det virkelig surt, at få en sur smiley, og derfor kan bevidstheden om en sådan krabat uden tvivl få langt de fleste restauratører, butiks­indehavere, virksomheder og i det hele taget alle, som ønsker kunder i butikken, til at afskaffe sjuskeri og dårlig service .

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?