Slanke- og andre kostrådsekperter har for fri adgang til i medierne unuanceret at banke ind i befolkningen, at danske børn er for tykke & fede. Disse oplysninger gives frit fra leveren og uden klar dokumentation for, hvor mange det drejer sig om, og hvilke sociale omgivelser, de befinder sig i.

Den kommercielle interesse om de tykke børn og de voksne med for den sags skyld er vist blevet det vigtigste for journalister og forfattere, som hele tiden løber om kap for at bringe nyt stof om et af tidens mest populære emner. Den får ikke for lidt, og ugeblade sendes næsten ikke på gaden uden et kæmpetillæg om slankeråd.

 

I alt for mange børnehaver er man kommet så vidt, at børn allerede fra tre-årsalderen sidder og sorterer maden i sundt og usundt. Dette er uacceptabelt, og derfor er det vigtigt, at pædagogerne har tilstrækkelig viden fx gennem deres uddannelse om kost og ernæring og ikke i stedet lader sig inspirere af medierne. Unøjagtig indlæring af børn om kost kan få uheldige helbredsmæssige konsekvenser.

Børn skal have kost med masser af energi, og hellere lidt for meget end for lidt. Især morgenmåltidet skal indeholde ca 30% af det samlede daglige energiindhold.

Sunde og glade børn får sandsynligvis hyppigt sødmælk, juice, brød, smør, syltetøj/marmelade, ost, æg, honning, kornprodukter, frugt, burgere og wienerbrød.

Ligesom mange voksne kan lide en øl til frokost, så skal børn også have lov til at glæde sig til en wienerbasse eller andet lignende godt.

Børn udfolder hele dagen stor energi - nok mere end nogensinde. De skal være oplagte i skolen, de skal have kræfter til sport o.a., og de skal - men det hører man ikke så meget om - vokse fysisk som psykisk på den rigtige måde.

Når alt dette er sagt, så er det korrekt, at vi har en del for tykke børn. Dem bør vi ikke lade i stikken men målrettet uden mindreværdskompleksets spotlys -gøre en indsats for.

Vi bør helt præcis få styr på hvem og hvor de er, frem for unuanceret bare at råbe ud over det ganske land: "Danske børn er tykke & fede".

 

Kommentarer til denne artikel?
Mail til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?