India-Dan A/S, Stand 5658 
Marineret kød vinder stadig større indpas hos danskerne, som for alvor er faldet for den smagsforbedring marinader giver til alle typer kød. Direktør Mogens Bertelsen fra krydderivirksomheden India-Dan A/S har oplevet, at forbrugernes holdning til marineret kød har ændret sig betydeligt de seneste 20 år. Tidligere var det sådan, at marineret kød i forbrugernes bevidsthed var kød, der havde set sine bedste dage og derfor camoufleret med en marinade. Siden har forbrugerne fået øjnene op for den fremragende smag, som marinader tilfører kødet.

Når forbrugeren kaster et hastigt blik henover køledisken for at vælge aftensmaden, har varernes evne til at skabe blikfang altafgørende betydning for beslutningen. Og netop derfor har India-Dan''s kunder opnået en betydelig mersalgseffekt med sortimentet af DEKORA glansmarinader. Marinaderne tilfører kødet et meget indbydende farvespil af glansrige farver og giver mulighed for at tilføre kødet smagsretninger inspireret fra hele verden. Samtidig har marinaderne den gode egenskab, at de trænger ind i kødet og gør det mørt, og forkorter dermed stege- eller grilltiden.

India-Dan''s succesfulde DEKORA glansmarinader har en i øjenfaldende glanseffekt, som tiltrækker kundernes opmærksomhed. Marinaderne er baseret på naturlige ingredienser bestående af olie og forskellige krydderier, der giver nogle spændende smagsretninger og farvespil. Seneste skud på stammen inden for DEKORA glansmarinader er bl.a. "Mexican Fajita" med en karakteristisk smag af spidskommen og løg.

DEKORA glansmarinader kan forvandle enhver middag til en kulinarisk oplevelse og kan i øvrigt anvendes på mange måder - de er f.eks. også ideelle til kartofler i både eller til at give ny smag til brødet.

På mange områder oplever vi, at tendenser i forbrugernes efterspørgsel hurtigt globaliseres. Ofte er en trend i USA rettesnor for, hvad vi et halvt år senere ser på hjemmemarkedet for derefter at se samme udvikling et år senere i Østeuropa. Men hvad angår markedet for marinader er rollerne byttet om, her er det nemlig Østeuropa, der er længst fremme.

Udviklingschef Joos Kallehauge fra India-Dan A/S, som rejser meget i Østeuropa, mener at denne trend hænger sammen med østeuropæernes tradition for marinering af kød. Østeuropæerne gennem generationer været vant til at marinere næsten alt kød i eddikelage tilsat laurbærblade, enebær og peberkorn. Senere kom nye smagsretninger til ved, at lagen blev tilsat tomater eller hvidløg. I dag har det oliemarinerede kød med nye smagsretninger overtaget størstedelen af hyldepladsen. India-Dan har fået mange af sine marinader ind på de østeuropæiske markeder, men de er selvfølgelig tilpasset de østeuropæiske smagsløg, fortæller udviklingschefen.

Når vi som forbrugere kigger i køledisken, har vi nogle forventninger til, hvordan mad ser ud, og hvordan mad i en bestemt farve smager. Joos Kallehauge fortæller, at for bare femten år siden, skulle mad helst være brunt eller rødbrunt på det danske marked. For omkring seks år siden kunne vi introducere de gule og hvide farver, og nu må marinaderne være både grønne og orange. Der er dog stadig farver, som det danske marked endnu ikke er modent til, som f.eks. de helt mørke farver. De mørke farver sælger til gengæld godt i Østeuropa, mens USA stadig foretrækker brunt og rødbrunt.

India-Dan A/S vil på FoodExpo messen i Herning præsentere nyhederne indenfor DEKORA glansmarinader til grillsæsonen 2004.

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?