Danmarks Turistråd har skiftet navn til Visit Denmark. Det lyder som en opfordring til turisterne, men muligvis bør man, da de senere år ikke ligefrem har givet fremgang for turismen i Danmark, også se på konceptet. Det er kun nogle årtier siden, at den verdensberømte danske sanger Carl Brisson sang den pragtfulde vise om byen København.

Carl Brisson, som begyndte som mælkedreng i et af datidens største ismejerier beliggende på Haderslevgade ved Enghaveplads/Vesterbro i København, mente naturligvis ikke at København havde alt, for det har ingen byer, og hvad er i grunden alt? Men dét han mente var, at den danske hovedstad havde noget helt specielt at byde på, og lige dét mange turister værdsatte og ligefrem kaldte International Dansk Stil.

For meget af noget og for lidt af andet

Siden dengang København havde alt, har den nok fået for meget af noget, man ikke havde dengang, og for lidt af noget man havde dengang.

Når turister forud for sæsonen i de forskellige europæiske lande bliver spurgt, hvor de agter at tage hen i deres sommerferie, viser det sig, at Danmark er et af de mindst eftertragtede lande.

Styk for styk har Danmark åbenbart fået spillet sit tidligere gode turist-image af hænde. Det er naturligvis vigtigt nu at høre, hvad vi vil gøre. Det mange turistchefer og politikere taler om at ville gøre, har andre lande i mange tilfælde indset og foretaget for længe siden.

Ungerne fra dag 1

Danmark har stadig sine pragtfulde kyster, men selv der ønsker turister ikke mere i særligt omfang at leje sig ind. Sommervejret i Danmark kan være lunefuldt, men det ved de fleste turister på forhånd, men når vi tilmed er dyrere - ofte dyrest - med dagligvarer, grønne afgifter, moms m.v., end lande som har "vejrgaranti", så er vi ikke i feriemæssig forstand attraktive.

Ferien, ikke mindst for familier med børn, skal fra dag 1 være en oplevelse, det ved alle forældre, og derfor skal ophold og arrangementer være til at betale. Der skal ske noget næsten hele tiden.

Der kunne sikkert fra mange sider diskes op med forslag. Nogle vil måske umiddelbart koste penge for staten, men man skal som bekendt så, før man kan høste. Den med giffen, gaffen, guffen og lige ned i skuffen duer ikke i længden. Turister er jo ikke ligefrem idioter.

Regnvejrsbilletter

Et par eksempler kunne være at gøre sommerhusudlejning billigere. Forlystelsessteder som fx Tivoli og Zoo kunne på dage med regn eller udsigt til regn give gratis adgang.

Visit Denmark og andre ekspertkomitéer taler hvert år om, at vi for millioner af ekstra bevilgede kroner skal markedsføre Danmark bedre i udlandet, men det vi først og fremmest har brug for, er at skabe en helt anderledes turisme-profil.

International Dansk Stil

Det er en skam, at det er gået som det er gået, med hensyn til landets turistindtægter, men vi må vel erkende, at vi ikke med rettidig omhu har gjort os umage for at fastholde endsige forbedre den fine status, vi tidligere havde som turistland.

Glade turister kom dengang igen og igen, og hvad der var lige så vigtigt eller endnu vigtigere, de fortalte vidt og bredt derhjemme om det dejlige ferieland - Danmark!

Politikernes opfattelse af hvad afgifter kan trække har undermineret vores konkurrenceevne. Ligeledes er vore uddannelser, der på kryds og tværs berører turisme i stor udstrækning, drejet bort fra den værdsatte: International Dansk Stil.

- Denne stil er måske heller ikke så afgørende, hvis turisterne er pist væk.

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?