Folk er trætte af stangvarer

De almindelige sodavand spås at være på vej ud på bekostning af såkaldte gourmetsodavand. Der kan fx blive tale om lækkerier som vand med bark, special te og energidrikke. Vand med bark, særlige egnsegenskaber, grøn te, frugtdrikke, smoothies og eksklusiv kaffe er nogle af fremtidens læskedrikke, skriver international drikkevaretænketank "Just-Drinks" i en rapport om morgendagens marked for sodavand.

"Som forbrugere får vi mindre og mindre tid, vores smagspræferencer bliver mere sofistikerede og vi bliver mere og mere opmærksom på varernes kvalitet. Varer der lever op til forbrugernes behov vinder," skriver Just-Drinks.

For bare nogle få år siden var de store bryggeriers marketingdirektørers overbærende bemærkninger med hensyn til forbrugernes interesse for udenlandske- og små danske bryggeriers ølfrembringelser nærmest hånlige. Måske har de lært af denne style og tager den tiltagende nye sodavandstrend seriøs.

Ifølge Bryggeri-foreningens oplysninger var i 2004 71 pct af de danske sodavand sødet med sukker, 12 pct var light, 7 pct økologiske og 8 pct var vand. I 2006 var andelen af regulære sodavand faldet til 58 pct, light-udgaverne 18 pct, økologiske 13 pct og vand 12 pct.

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?