Er der noget restauratørerne almindeligvis er glade for, så er det, at madanmelderne kommer på besøg. Naturligvis i håbet om at få stribevis af stjerner og kokkehuer, så derfor tager værten, kokken, tjeneren, piccoloen og i givet fald hele den tyrkiske musik med kyshånd mod disse alvidende bedømmere.

Men så skal der bare ske det, at bedømmeren i avisen kritiserer etablissementets formåen sønder og sammen, så får piben straks en helt anden lyd, og nu er der ikke grænser for bedømmerens ringe kvalifikation.

Det skete blandt andet for restauratør Steen Nielsen, De 4 Årstider, Århus. Han mener, at han driver en velrenommeret restaurant, hvor kvalitet og godt håndværk er toneangivende, og "han vil ikke finde sig i en useriøs og ugennemtænkt anmeldelse, som han mener at have været ude for i Jylland Posten”. Han har derfor bragt sagen ind for den officielle klageinstans, Pressenævnet.

Men så lad dog være med at lukke disse bedømmere ind. I ved jo hvem de er. Men sagen er nok, at Steen Nielsen havde regnet med stribevis af stjerner, og så havde han naturligvis været glad; men nu fik han i stedet et hak i tuden, og så har vi straks balladen. Prisniveauet på den pågældende restaurant er i top, og derfor skal restaurantens formåen hele vejen igennem svare hertil - anderledes bør det i hvert fald ikke være.

Det er ikke bedømmerens ansvar, om restauranten via anmeldelsen får økonomiske tab af negativ omtale. Til gengæld har gode anmeldelser normalt gode økonomiske konsekvenser for en restaurant. Det er restauratøren selv, der må vælge, om han vil spille med om stjernerne.

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?