Dele af pressen har med deres specielle formuleringer omtalt smileyordningen.
For ikke derved at skabe falske myter om de hygiejniske forhold i danske fødevarebutikker, kantiner, restauranter, institutioner m.v. ønsker Ugebrevet MEALS at bringe de konkrete tal.
Det er naturligvis næsten umuligt at gennemgå alle rapporter fra smileyordningen, men fx kan en mindre glad smiley gives for ikke at hænge sin rapport op i butikken, eller fordi den ikke er tilstrækkeligt synlig for kunderne. Denne smiley behøver altså ikke entydigt at betyde, at alle andre punkter ikke er i orden for en "ren" rapport.
Fødevaredirektoratet beskriver hver enkel smiley:
Ingen anmærkninger
Indskærpelser givet
Påbud eller forbud
Bøde, politianmeldelse eller godkendelse frataget
¤
BAGERE
Ud af 1264 undersøgte bagere er:
892 | 69,9 % | |
330 | 25,8 % | |
21 | 1,7 % | |
21 | 2,6 % |
BØRNEINSTITUTIONER
Ud af 1712 undersøgte børneinstitutioner er:
1427 | 83,4 % | |
271 | 15,8 % | |
7 | 0,4 % | |
7 | 0,4 % |
CATERING OG DINER TRANSPORTABLE
Ud af 203 undersøgte catering og/eller dinertransportablefirmaer er:
144 | 70,9 % | |
54 | 26,6 % | |
4 | 2,0 % | |
1 | 0,5 % |
FRUGT OG GRØNT
Ud af 424 undersøgte frugt og grønt butikker er:
224 | 53,0 % | |
171 | 40,5 % | |
10 | 2,3 % | |
19 | 4,2 % |
HOSPITALS- OG INSTITUTIONSKØKKENER
Ud af 1735 undersøgte hospitals- og institutionskøkkener er:
1495 | 86,2 % | |
225 | 13,0 % | |
7 | 0,4 % | |
8 | 0,4 % |
RESTAURANTER, CAFEER, KANTINER, PØLSEVOGNE
Ud af 16676 undersøgte restauranter, caféer, kantiner, pølsevogne m.m. er:
12914 | 77,4 % | |
3359 | 20,1 % | |
145 | 0,9 % | |
258 | 1,6 % |
Ovenstående tal viser, at det generelt står meget pænt til, men det kan og bør blive endnu bedre.
Frugt og grønt markerer sig for uheldigt og her skal der hurtigt strammes op!
Kampagnen 6 om dagen kunne fx medvirke til at indskærpe for branchen, at sådanne tal ønsker man ikke at se på.
Ret flot er børneinstitutioner, hospitals- og institutionskøkkener. Her forstår man åbenbart, hvad der skal til for at gøre smiley og dermed deres publikum glade.
Hvis nogen vil gennemgå de enkelte rapporter kan det ske på http://smiley.fdir.dk/Smiley.aspx?view=Simpel