Med Bryggeri­gruppens strategi­plan for 2004 "V8 Next" sættes yderligere fokus på værdi­skabelse og lønsom­hed i koncernen. Bryggeri­gruppen lancerede i 2003 strategiplanen V8 med otte hovedpunkter, som skulle sikre en kontinuerlig værditilvækst og en deraf følgende afkastforbedring med virkning allerede fra 2004. Med V8 Next lanceres anden halvdel af V8-planen. "Den nye plan skal sikre fortsat fokus på vores økonomiske mål samt en fortsat værdi­skabende og positiv udvikling for Bryggerigruppen", siger adm. direktør Poul Møller. Den nye plan indeholder også otte punkter. Nogle af de nye tiltag er lanceringen af nye varianter af koncernens stærkeste mærker i Danmark, et udvidet samarbejde med Heineken, en relancering af mærket Kalnapilis i Litauen samt et optimeringsprojekt, som skal effektivisere den danske forsyningskæde fra lager og ud til kunden.

Poul Møller

Den kraftige investering i markeds­føringen nationalt og internationalt vil fortsætte med henblik på at gøre stærke mærker endnu stærkere, og Bryggerigruppens internationale markedsposition vil blive udbygget yderligere ved et fortsat stærkt engagement på nøglemarkederne, som er Norden, Baltikum, Italien, Tyskland, Caribien og Afrika.

V8 Next indeholder lanceringer af nye varianter af Bryggerigruppens stærkeste mærker i Danmark - Royal og Faxe Kondi. Royal er i dag Danmarks største mærke inden for guldøl med en markedsandel på over 20%. Royalmærket udvides nu til at omfatte to nye øl af pilsner-styrke: Royal Pilsner og Royal Classic. Royal går således ind i det største segment på det danske ølmarked. Målet er, at de to nye pilsnere inden for fem år skal erobre 10-15% af markedet for pilsner-øl i Danmark.  

"Lanceringen er en vigtig satsning for os, da markedet for pilsner-øl udgør over 85% af det totale ølmarked. Målet er, at de to nye øl skal være vores største produkter i pilsner-segmentet", siger salgs- og marketingdirektør Leif Rasmussen. Han understreger, at satsningen på Royal Pilsner og Royal Classic ikke vil underminere Bryggerigruppens regionale mærker Albani, Thor, Ceres og Faxe. Konkurrenceevnen vil tværtimod blive styrket i væsentlig grad, da koncernens portefølje af øl nu vil dække hele spektret i pilsner-segmentet. De nye pilsner-øl skal brygges på Bryggerigruppens bryggerier i Odense, Faxe og Århus.

Faxe Kondi får for første gang i historien en ny smagsvariant med navnet "Faxe Kondi 2". Den lanceres 1. marts 2004 og i lighed med den klassiske Faxe Kondi er den en sportssodavand med druesukker. Løbende forbrugeranalyser har vist, at efterspørgslen efter fornyelse har været stærkt stigende i de senere år. Derfor har Bryggerigruppen vurderet, at Faxe Kondi netop nu med succes kan udvides med en ny smag. Målt på forbrug er Faxe Kondi det næststørste mærke i Danmark.

Et andet tiltag i V8 Next er et udvidet samarbejde med Heineken. I dag tapper, distribuerer, sælger og markedsfører Bryggerigruppen Heineken i Danmark, men fra sommeren 2004 begynder koncernen også at brygge Heineken. Øllet skal brygges på Ceres Bryggerierne i Århus. I dag transporterer vi det hollandske øl til Danmark i store tankvogne. Ved at brygge Heineken i Danmark forenkles hele logistikprocessen og indtjeningen øges", siger teknisk direktør Povl Friis.

Siden lanceringen af Heineken i 2003 har mærket opnået en markedsandel på ca. 1% af det samlede ølsalg i Danmark, hvilket svarer til omkring halvdelen af alle solgte udenlandske øl. Forventningen til markedsandelen for Heineken er en fordobling fra 1 til 2% af det samlede ølmarked i 2004.

De 8 punkter:

  1. Royal-mærket gøres endnu stærkere - to nye øl af pilsner-styrke lanceres

  2. Samarbejdet med Heineken udvides - Heineken skal brygges i Danmark

  3. Relancering af Kalnapilis i Litauen

  4. Mere power på markedsføring

  5. Øget fokus på innovation og produktudvikling

  6. Øget fokus på medarbejderudvikling

  7. Ressourceoptimering

  8. Øget satsning på nøglemarkeder

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?