Landbrugsraadet arrangerede i samarbejde med Danmarks Eksportråd en fødevareevent, 'Taste a Bite of Denmark', i Prag den 3. maj under overværelse af fødevareminister Hans Chr. Schmidt og under ledelse af Peter Gæmelke. Formålet med fremstødet var at skabe opmærksomhed om og markedsføre danske fødevarer overfor indkøbere i detailkæder, grossister, importører og relevante medier i Tjekkiet.

9 danske virksomheder deltog og havde leveret råvarer til Betina Repstock (køkkenchef på Alberto K) og Pavel Mares (køkkenchef på Rybi i Prag), som dystede om at lave gastronomi med de danske produkter. Eventen blev gennemført på restaurant HOT, som er en af byens mest trendy restauranter. Inden afviklingen af kokkedysten havde indkøbere fra detailkæder og HORECA, distributører og importører haft meget velbesøgte kontaktmøder med de danske virksomheder.

Baggrund om Tjekkiet

Efter at Tjekkiet er blevet optaget i den Europæiske Union, er landet med de 10,2 millioner indbyggere blevet sværere at komme udenom for danske eksportører. Væksten har fået sig en saltvands­indsprøjtning og BNP voksede med 3,8 procent i 2004. Direkte udenlandske investeringer er massivt flydt ind i landet og er en af grundene til at Tjekkiet har det andet højeste bruttonationalprodukt per indbygger af de nye EU lande.

Den forbedrede økonomi har fået tjekkerne til at efterspørge flere kvalitets­produkter, og der er kommet større fokus på sundhed. Den tjekkiske produktion af landbrugsvarer har generelt været i nedgang, mens fødevarer og producent­priser på det seneste har været stigende.

Tjekkiets indmeldelse i det indre marked har signifikant øget importen. Den største import­stigning skete for oksekød med 350 procent og svinekød med 157 procent. Derudover så har mange tjekkiske fødevare­producenter fået frataget deres licenser, fordi de ikke har kunnet opfylde EUs hygiejnekrav.

Den danske eksport til Tjekkiet udgjorde 2 milliarder kroner i 2003. Fjerkræ og mejeriprodukter med en større sundheds­profil har haft stor succes på markedet. Salget af frugt og grønsager har været stigende og efterspørgslen efter konfekture har været stabil. Øl forbruget har været faldende, og salget af læskedrikke nærmer sig europæisk forbrug.

Restauranter og turisme har stor fremgang

Restaurationssektoren havde en omsætning på 24 milliarder kroner i 2003 og 8,5 procent af omsætningen skete i restaurationskæder. Den største vækst har i de sidste år været i restaurationskæderne og de største aktører på markedet er McDonald's, KFC og Pizza Hut. Restaurations­kæderne forventes også i fremtiden at opnå den største vækst. Turisterne myldrer til Prag og i det hele taget til hele landet. Der er simpelt hen gang i butikken overalt...

- Landbrugsraadet har udarbejdet en rapport om fødevaresektoren i Tjekkiet med kontaktinformation for de vigtigste fødevarekategorier og interviews med indkøbere af fødevarer. Rapporten kan købes ved henvendelse til sekretariatet.

Yderligere oplysninger: Kristine Ahrensbach (Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.) og Mette Jasper Gammicchia (Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.)

 

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?