Flere fedt- og sukkerreducerede mejeriprodukter end nogensinde før

De danske forbrugere viser stor interesse for fedt- og sukkerreducerede mejeriprodukter.

Det mærkes hos bl.a. Arlas Cheasy-serie, hvis salg er steget uafbrudt alle år siden introduktionen i 1990. Alene i 2005 blev der solgt mellem 14 og 30 procent mere af en række af Cheasy-produkterne i forhold til året før.

Fedt- og sukkerfattige skal smage godt

"Mens forbrugerne tidligere var villige til at acceptere en lidt mindre god smag, når det handlede om at skære ned på kalorierne, går de i dag ikke på kompromis med smagen. I dag er der fokus på fedt, sukker og kalorier året rundt, og ikke kun i forbindelse med slankekure et par gange om året. Derfor kræver forbrugerne, at produkterne også smager godt. Cheasy-serien har udviklet sig fra at være deciderede slankeprodukter til at være en anerkendt serie af fedt- og sukkerfattige produkter, hvor smagen er i orden," forklarer Brand Manager Susanne Klemp fra Arla Foods som årsagen til de seneste par års fremgang for de kalorielette mejerivarer fra Arla Foods.

"Både vores salgstal og nye forbrugerundersøgelser viser, at danskerne har lyttet til ernæringseksperternes advarsler mod at spise for meget sukker. Ganske vist udgør sukker­indholdet i mejeriprodukter kun fem procent af det tilsatte sukker, som danskerne spiser, men Arla har naturligvis et ansvar for at give forbrugerne mulighed for at vælge sukkerreducerede eller helt sukkerfrie mejeri­produkter", siger Susanne Klemp.

Så lidt skal der til

Af en amerikansk undersøgelse fra Stanford om årsagerne til fedme-epidemien i USA fremgår i øvrigt, at et indtag på blot 150 kcal mere om dagen, end man har behov for, kan føre til overvægt. Og150 kcal er, hvad man sparer ved f.eks. at skifte to skiver almindelig mellemlagret ost ud med to skiver 13 procent mellemlagret Cheasy, ved at skifte100 gram almindelige feta-tern ud med 100 gram Cheasy salat tern eller ved at skifte under ca. 75 gram almindelig fraiche 38 procent ud med Cheasy fraiche 9 procent.

Flere produkter på vej

Arla Foods forventer at udvide Cheasy-serien endnu mere, og produktudvikling er i det hele taget i fokus hos mejeri­virksomheden, hvor 75 eksperter arbejder med at udvikle nye produkter.

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?