Dansk eksport til Rusland truet.

(23/10) Rusland lukker nu for import af svinekød fra yderligere fire danske slagterier. Dermed er i alt 16 danske slagterier ude af stand til at afsætte deres varer i Rusland. Begrundelsen er påståede bakteriefund, oplyser Landbrugsraadet.

70 pct. af eksporten til Rusland er nu lukket. Danmark eksporterede i 2007 svinekød for 1,9 mia. kr. til Rusland.

Konsekvensen er, at store mængder kød ikke længere kan eksporteres til Rusland, men i stedet skal afsættes i EU eller på andre markeder. MEALS. 

 

Salmonella fundet i kalkunkød.

(22/10) Over to ton kalkunbryst, som er importeret fra Polen, bliver nu tilbagetrukket fra butikkerne, fordi Fødevarestyrelsen har fundet multiresistente salmonellabakterier i kødet.

Det er den jyske virksomhed Simply Food, som har importeret kødet, som bliver solgt i Super Best og Super Sparbutikker i hele landet.

Partiet er mærket CMR A6/10 2008, aut. nr. PL 08080503. Pakkedatoen er 06.10.2008, og holdbarhedsdatoen 20.10.2008. Almindelig antibiotika kan svært bekæmpe bakterierne, og den fundne bakterie i kødet er resistent over for seks typer antibiotika. Hvis forbrugerne ikke gennemsteger kødet eller er meget hygiejniske i køkkenet, kan bakterien medføre diarre, kvalme, mavepine, feber og opkast, hvis forbrugeren har en dårlig køkkenhygiejne. Landbrugsraadet. 

 

Dagens forbrugere forlanger, at fødevareemballagen afspejler den omskiftelige livsstil, vi alle er en del af. Det er slut med ensretning og faste forbrugsmønstre. I fremtiden vil vi se et boom i emballage, som tager mere hensyn til forbrugeren end til produktionsprocessen.

Innovative emballager, der gør livet lettere for forbrugeren vinder et stadigt større indpas på butikshylderne. Forbrugeren er i større grad villig til at betale for design og funktionalitet, hvis det tilfører værdi i den livsstil eller livsfase, man befinder sig i. Hvor fødevareproducenterne hidtil har vægtet hensyn til produktionsprocessen, må de i fremtiden også begynde at vægte forbrugsprocessen.

Den sunde livsstil, som alle forsøger at leve op til, afspejles også i emballagen. I dag spiser forbrugeren en hurtig salat i stedet for snacks. Salaten skal derfor kunne holdes i én hånd eller sættes i kop-holderen og dressingen skal følge med. Derfor vinder special designede emballager til salat større og større indpas.

Single kulturen har også en afsmittende effekt på fødevarerne. Portionerne skal være mindre og udvalget skal være større. Singlerne bruger sjældent tid på hjemmelavet mad, men foretrækker caféer eller en hurtig færdigret. Det skal samtidig være sundt, så derfor er udvalget af færdige pastasalater mv. også i vækst.

Færch Plast, som producerer emballage til fødevareindustrien, har i dag over 100 emballager i forskellige dybder og farver til salater og snacks og der kommer hele tiden flere til. "Vi forsøger at være på forkant med forbrugerne ved at have en produktudvikling, der fokuserer på forbrugertrends og fødevaretendenser," siger administrerende direktør Jens Bornstein. Helt konkret har Færch Plast udviklet forskellige prototyper til salater, portionsopdelte emballager til færdigretter og meget mere.

"Vi fostrer mange nye idéer, men konkrete produkter er ofte i samarbejde med fødevareproducenterne. Det er nu engang dem, som kender deres kunder og produktionsudstyr bedst", siger Jens Bornstein, som er helt enig i at forbrugeren stiller større krav til emballagen i dag end for 10 år siden.

"Færch Plast i Holstebro, Danmark, blev grundlagt i 1969. I årenes løb har virksomheden opnået en stærk markedsposition og er kendt for at udvikle og fremstille emballager af høj kvalitet til fødevarer. Vi ekstruderer folier og termoformet emballager 24 timer i døgnet året rundt. Udover produktion og administration, som er beliggende i Holstebro, omfatter virksomheden et datterselskab i England, Harrison Europac, et salgskontor i Frankrig samt en fabrik i Tjekkiet. Yderligere informationer findes på www.faerchplast.dk".

 

Rema 1000 dropper mængderabat.
(20/10) Det skal være slut med de store mængderabatter, som får folk til at købe mere, end de har brug for. Derfor indfører Rema 1000 den prispolitik, at rabatten gives ligegyldigt hvor mange styk, man køber af tilbudsvaren, skriver FoodCulture.dk.

Som en af landets store dagligvarekæder kan vi ganske enkelt ikke tillade os at se gennem fingre med den stigende mængde madspild fra danske husstande.

Derfor besluttede vi for et godt stykke tid siden at stoppe alle former for flerstykspriser i Rema 1000.

Fra mandag i uge 43 er vi klar til at implementere løsningen i vores butikker landet over, siger Anders R. Jensen, indkøbs- og marketingdirektør, Rema 1000.

 

Cultura-familien udvidet med lille nyCultura ProBio®.. 
(20/10) Sådan hedder Danmarks første økologiske shot, som Arla netop har lanceret. Cultura ProBio® er en lille og handy
koncentreret drik på 100 ml med en frisk smag af jordbær og rød te, som styrker kroppens velvære.

Som det eneste mejeriprodukt på markedet kombinerer
Cultura ProBio® økologi med de såkaldte probiotiske mælkesyrebakterier. Og trods den beskedne størrelse indeholder den lige så mange af de sunde og nyttige
probiotiske mælkesyrebakterier, som en liter Cultura®.

Samtidig indeholder Cultura ProBio®, som de øvrige Cultura® produkter, den unikke F19® bakterie,
som Arla Foods har patent på, og som har vist sig at have en gavnlig virkning på mavetarmsystemet. 70% af kroppens
naturlige immunforsvar sidder netop i mavetarmsystemet, hvor flittige, gode bakterier beskytter os imod de bakterier,
der kan skade kroppen.

Ny forskning indikerer, at F19® bakterien muligvis også påvirker immunforsvaret og kroppens fedtomsætning positivt. Desuden har Cultura ProBio® et højt
indhold af fibre. Fedt og sukker er der
sparet på. Fedtprocenten er 0,4%, mens
det tilsatte sukkerindhold ligger på fem
procent.Arla Foods.

 

Sparekniven er sat i indkøb.

(16/10) Mange restauranter og cafeer har allerede sat sparekniven i deres indkøb. Efter en længere række gode år, så har lavkonjunkturen nu meldt sig med færre gæster.

Det resulterer i, at mange restaurationer må stramme op på udgifterne til råvarer. Men her skal man¤passe ganske nøje på, for hvis madoplevelsen siver, så siver gæsterne også.

Forbrugerne vil formentlig stadig gå på cafe og restaurant, men den stigende økonomiske usikkerhed har fået indvirkning på, hvordan de køber ind på cafeer og restauranter.

- Sparelysten hos gæsterne kan især tænkes at gå ud over restauranternes eksklusive og relativt dyre madvarer. MEALS. 

 

Danskerne venter med at bestille charterrejser. 
(15/10) Den finansielle uro vil få langt færre til at booke charterrejser lang tid før afrejse. Charterbranchen frygter i det hele taget at få et kraftigt fald i omsætningen i 2009.

Man kan håbe på, at de gode økonomiske tider, som vi har haft i en årrække, hurtigt vil vende tilbage.

I så fald vil danskerne puste ud og holde ferie.

 

Fødevarebranchen kan spinde guld på lavkonjunktur. 
(15/10) Det sidste år er salget af fødevarer faldet i både pris og mængde. Alligevel bør fødevarebranchen ikke være bekymret. Det mener trendforsker og projektdirektør for Pej Gruppen Jacob Søndergaard. Han ser fødevare som et univers, vi flygter ind i i krisetider. Derfor spår han, at forbruget af fødevarer falder på kort sigt, men på lang sigt er det varige forbrugsgoder og rejsebranchen, som rammes af en økonomisk nedgang.

Det er især velkendte produkter som Coca Cola og Tulip, der drager fordel af de trange tider, mens eksklusive niche-produkter vil blive presset, spår Jacob Søndergaard. Derfor forventer han også en nedgang i fair trade produkter.

Analysen vinder dog ikke gehør hos Mona Juul adm. Direktør for reklamebureauet Envision. Hun mener, at etiske holdninger til fødevarer er kommet for at blive. Landbrugsraadet.

 

Brød er alt for dyrt.
(14/10) Selvom prisen på korn er faldet siden marts, er brødpriserne ikke fulgt med. Konkurrencestyrelsen mener, at stigningen i prisen på brød er tre til fire gange højere, end prisstigningen på korn burde medføre.

Derudover er der stor forskel på, hvad samme type brød koster i de forskellige butikker i Randers, og derfor rådes forbrugerne til at være ekstra opmærksomme, når de køber ind. RANDERS AMT.

 

SKAT advarer: Vi kommer.
(14/10) For første gang gennemfører Skat en række kontroller, hvor de arbejdspladser, der risikerer at få besøg, bliver advaret i forvejen.

I de kommende uger vil en del pizzeriaer, frisører og andre arbejdspladser i Nordjylland få besøg af skattefolk, der tjekker sort arbejde og socialt bedrageri. Hvor og hvornår kontrollerne finder sted, kan enhver slå op på Skats hjemmeside.

- Vi spiller med åbne kort, fordi virksomhederne skal have mulighed for at vise, at de ønsker at følge spillereglerne, forklarer kontorchef i Skat, Tage Christensen. Men det hindrer os selvfølgelig ikke i at komme på uanmeldt besøg en anden gang, tilføjer han.

Restaurationsbranchen er en af de brancher, der kan regne med at få besøg. Den tager godt imod Skats kampagne, der er døbt Fair Play. De skal være velkomne. Det er et godt initiativ. Jo mindre sort arbejde, des bedre, siger Frede Hansen, formand for brancheforeningen Horesta i Nordjylland. MEALS. 

 

Faldende råvarepriser.
(14/10) Alt tyder på, at de niveauer vi har set i de seneste måneder er på vej ned igen, og det er meget tvivlsomt om de vil komme igen¤foreløbig.

Finanskrisen har medført, at de risikovillige spekulanter igen har set sig nødsaget til at sætte prisen på råvarer ned igen.

Fx er olieprisen faldet med ca. 40 procent, og analytikere forventer endnu større olieprisfald. MEALS.

 

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?