Økologisk Landsforenings hjemmeside:

Max Havelaar svarer nu igen på den kraftige kritik, som tv-dokumentaren "Den bitre smag af te" på DR1 i aftes rejste af Fairtrade-organisationen. DR dokumentaren Den bitre smag af te som blev vist i aftes kritiserede kraftigt Fairtrade-organisationen Max Havelaar for at stikke forbrugerne blår i øjnene med Fairtrade mærket, fordi forholdene for arbejderne på en række te-plantager i Sri Lanka, Kenya og Indien er lige så elendige som hos arbejderne på traditionelle plantager.

Dokumentarprogrammet kritiserer Max Havelaar for, at der ikke er sket forbedringer på plantagerne med Fairtrade-midlerne, at kontrollen med arbejdernes forhold på plantagerne ikke er tilstrækkelig, og at demokratiet i arbejdernes fællesråd, som skal fordele Fairtrade-midlerne, ikke fungerer. Desuden, at forholdene for arbejderne er kummerlige og sidst, men ikke mindst, at Max Havelaar Danmarks kommunikation til de danske forbrugere er misvisende.

Fra Max Havelaars side understreger man, at man tager kritikken meget alvorlig og erkender, at ikke alle forhold på te-plantagerne lever op til Fairtrade-kravene, men understreger at det er en kontinuerlig proces at skabe bedre forhold.

- Vi tager enhver form for kritik seriøst. Vi knokler hver dag for at forbedre forholdene for nogle af verdens fattigste mennesker. Det er et langt sejt træk, og der er uden tvivl ting, vi kan blive bedre til. Dokumentaren viser en del af virkeligheden for nogle af verdens fattigste arbejdere. Vi ved, at der til den virkelighed også hører de forbedringer, vi skridt for skridt er med til at til at skabe gennem salget af Faitrade-mærkede produkter, siger Judith Kyst, der er generalsekretær i Max Havelaar Danmark, på organisationens hjemmeside.

Her understreges det også, at der arbejdes koncentreret på at undersøge netop de plantager og kritikpunkter, som tv-dokumentaren påpeger.

Du kan læse mere om Fairtrade-organisationens svar på kritikken og initiativer til forbedringer på Max Havelaars hjemmeside. www.maxhavelaar.dk 

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?