Mere end hver femte danske eksport-ordre bliver ikke betalt til tiden

Med jublen over de seneste danske eksport-tal følger også bekymring for, at danske virksomheder bliver fanget i en likviditets-klemme.

En ny undersøgelse fra kreditforsikrings-koncernen Atradius (Atradius er Danmarks største og én af verdens største kreditforsikringsvirksomheder) viser, at mange danske¤virksomheder, som giver kredit til europæiske virksomheder, har besvær med at inddrive deres tilgodehavender.

Af den nyeste Atradius Payment Practices Barometer, som er en spørgeskemaundersøgelse baseret på interviews med 2.886 virksomheder i 14 Vesteuropæiske lande, fremgår det, at mere end hver femte faktura (23,4 %), udstedt af danske eksport-virksomheder ikke bliver betalt til tiden. Godt to procent af ordrerne bliver aldrig betalt og må afskrives som tab.

Vi skal selvfølgelig glæde os over den danske eksport-fremgang, men det er samtidig vigtigt at holde sig for øje, at mange europæiske virksomheder fattes penge og at den øgede danske eksport, alt andet lige, også øger risikoen for, at de danske virksomheder selv får likviditetsproblemer grundet tab på kunder.

Kredit og likviditet er forbundne kar, og i den forstand er der en oplagt risiko for, at de danske eksport-virksomheders europæiske kunder veksler kreditten til at forbedre egen likviditet.

I undersøgelsen bekræfter de danske eksport-virksomheder, at der er udbredt penge-mangel blandt deres europæiske virksomhedskunder. 37,9 procent af de adspurgte virksomheder svarer, at de forsinkede- eller udeblevne betalinger skyldes kundernes stramme likviditet.

Forespurgt om deres forventninger til fremtiden, mener hele 22,5 procent af de danske eksport-virksomheder, at situationen vil forværres, hvilket i sidste ende vil lægge yderligere pres på de danske virksomheders likviditet.

Undersøgelsen afslører også, at danske virksomheder er bedre til at inddrive tilgodehavender end virksomheder i andre europæiske lande, og at danske virksomheder generelt opererer med en strammere kreditpolitik overfor kunderne.

Forsinkelserne bliver længere - og tabene hyppigere,¤jo længere man bevæger sig ned i Europa. Værst ser det ud i Grækenland, hvor leverandørerne må leve med en gennemsnitlig forsinkelse på op mod tre måneder og en andel af ubetalte fakturaer, der er dobbelt så høj som i resten af Europa.

For yderligere oplysninger, kontakt adm. direktør Jørgen Lund Lavesen, Atradius, på telefon 33265100 eller mobil 40948500.

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?