Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
I den forbindelse lancerer den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, et tema, hvor forbrugerne kan få gode råd til, hvordan de overkommer udfordringerne på ti særligt komplekse markeder.
De udvalgte markeder er tv-abonnementer, mobiltelefoni, internet, banker, livs-, indbo- og bilforsikringer, el og gas, brugte biler, ejendomsmæglere, spil online og post.
"Vi råder generelt forbrugerne til at sætte sig grundigt ind i et marked, før de køber. Både for deres egen og for samfundets skyld. Forbrugere, som bevidst går efter at få det bedste til prisen, tilskynder virksomhederne til at tilbyde høj kvalitet til lave priser og til at udvikle nyt," siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing.
Især servicemarkederne, hvor forbrugerne køber en ydelse eller et abonnement, volder problemer. Forbrugerne vurderer typisk, at gennemsigtigheden på den type markeder er lav.
"Forbrugerne har ofte svært ved at sammenligne priser og kvalitet, når det ikke er et konkret produkt, de står med i hånden. Det kan desværre skabe en barriere hos forbrugerne og måske helt afholde dem fra at skifte udbyder," siger Agnete Gersing.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har allerede fokus på flere af de markeder, som forbrugerne scorer lavt. Der er blandt andet udarbejdet analyser, som identificerer de største problemer og kommer med anbefalinger til, hvordan de kan løses.
"Forholdene ændrer sig ikke med et snuptag. Det er et langt, sejt træk, hvor virksomheder og forbrugere spiller en vigtig rolle, hvis de komplekse markeder for alvor skal blive lettere at gå til for forbrugerne," siger Agnete Gersing.
For yderligere information, kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på tlf. 25 54 77 88