De tyske myndigheder var ellers stærkt interesserede, men kan pludselig ikke træffe beslutning om en godkendelse?

Mmm..

Den tyske miljøgodkendelse af Femern-forbindelsen trækker på mystisk vis ud, og det giver anledning til at tro, at man fra tysk side ønsker at udskyde projektet på ubestemt tid.

Fra dansk side står det imidlertid klart:

Hvis Danmark ikke kan få en utvetydig tidsplan for, hvornår der vil ligge en tysk miljøgodkendelse af Femern-forbindelsen, så kan det blive nødvendigt at udskyde den endelige beslutning igen.

Transportminister Hans Christian Schmidt (V): Hvis ikke vi får at vide, hvornår vi kan få en miljøgodkendelse, så synes jeg, at det ser svært ud med at træffe en endelig beslutning!

Denne holdning deles af Folketingets partier med undtagelse af Enhedslisten og Alternativet.

Tilmed er der siden kommet nye økonomiske problemer for projektet, idet Femern-forbindelsen i juni måned fik tilkendt fire milliarder mindre i EU-støtte end budgetteret. Disse økonomiske udfordringer har gjort, at forligskredsen har valgt at udskyde selve færdiggørelsen af byggeriet til 2024.

Det allervigtigste, for at skrive under med entreprenørerne, er, at vi har en tidsplan for miljøgodkendelse.

Hvis vi mangler den, så ved vi jo ikke, om vi overhovedet må bygge noget, siger Hans¤ Christian Schmidt, for ser vi på de tyske erfaringer med nogle af de tyske projekter, så har vi jo set godkendelser, der har taget op til ni år, siger Hans Christian Schmidt.

Han understreger dog, at han ikke forsøger at tegne billedet af, at godkendelsen af Femern vil tage så lang tid, og han håber da også, at det snart falder på plads i Tyskland.

 
Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?