Foodservice Danmark får ny direktør
Foodservice Danmark, der er ejet af Dagrofa, har fra 1. januar 2018 ansat 52-årige Peter Løth som direktør i Prima Frugt A/S.
Han afløser Tonny Christensen, der forlader selskabet, som han har været i spidsen for siden etableringen i 2009.
Dagrofa henter Peter Løth i Coop, hvor han i dag er kategoridirektør. Han har flere end 25 års erfaring fra frugt- og grøntbranchen. Han har også været ansat i Dansk Supermarked som fx indkøbschef på frugt og grønt.
Peter Løth har udover ansvaret for frugt, grønt og blomster haft det kommercielle kategoriansvar for Coop.dk Mad samt for lokalvareafdelingen og afdelingen for kvalitet og fødevaresikkerhed.
"Med Peter Løth føjer vi, udover en stærk faglig profil, solide strategiske og ledelsesmæssige kompetencer til Prima Frugt A/S. Peter kan bidrage med et stærkt kommercielt og værdiskabende mind-set og er derfor på alle måder et utroligt godt match til den udvikling, som Prima Frugt A/S og FoodService Danmark er midt i," siger Christian J. Storinggaard, adm. direktør i Foodservice Danmark.
Foodservice Danmark, der er ejet af Dagrofa, har fra 1. januar 2018 ansat 52-årige Peter Løth som direktør i Prima Frugt A/S.
Han afløser Tonny Christensen, der forlader selskabet, som han har været i spidsen for siden etableringen i 2009.
Dagrofa henter Peter Løth i Coop, hvor han i dag er kategoridirektør. Han har flere end 25 års erfaring fra frugt- og grøntbranchen. Han har også været ansat i Dansk Supermarked som fx indkøbschef på frugt og grønt.
Peter Løth har udover ansvaret for frugt, grønt og blomster haft det kommercielle kategoriansvar for Coop.dk Mad samt for lokalvareafdelingen og afdelingen for kvalitet og fødevaresikkerhed.
"Med Peter Løth føjer vi, udover en stærk faglig profil, solide strategiske og ledelsesmæssige kompetencer til Prima Frugt A/S. Peter kan bidrage med et stærkt kommercielt og værdiskabende mind-set og er derfor på alle måder et utroligt godt match til den udvikling, som Prima Frugt A/S og FoodService Danmark er midt i," siger Christian J. Storinggaard, adm. direktør i Foodservice Danmark.
Vend ikke ryggen til administrative robotter!
Den kan fx give dig opgavesikkerhed, reducere spidsbelastninger, bedre kundeoplevelser og spare lønkroner. Denne simple sammenhæng er nemlig årsagen til, at de administrative robotter helt konkret vil bidrage med et løft til virksomheden.
En administrativ robot er et stykke software, som man kan have¤oppe at køre på tre til seks uger.
Robotten bryder naturligvis en barriere hos mange med sin fejlfrie effektivitet. Den ordner simpelthen de trivielle opgaver, og den arbejder løs i døgndrift om nødvendigt.
Måske ville indstillingen til ordet robot blive bedre, hvis man i stedet skiftede til ordet teknologi?
Den kan fx give dig opgavesikkerhed, reducere spidsbelastninger, bedre kundeoplevelser og spare lønkroner. Denne simple sammenhæng er nemlig årsagen til, at de administrative robotter helt konkret vil bidrage med et løft til virksomheden.
En administrativ robot er et stykke software, som man kan have¤oppe at køre på tre til seks uger.
Robotten bryder naturligvis en barriere hos mange med sin fejlfrie effektivitet. Den ordner simpelthen de trivielle opgaver, og den arbejder løs i døgndrift om nødvendigt.
Måske ville indstillingen til ordet robot blive bedre, hvis man i stedet skiftede til ordet teknologi?
Kredit er noget, de tager
Nye tal viser, at Dansk Supermarked har øget sin leverandørgæld med 4 milliarder kroner ved hjælp af lange betalingsfrister. Der er behov for en lovstramning ovenfra, der beskytter de mindre leverandører, lyder det nu fra FødevareDanmark.
For få dage siden kom det i Dansk Handelsblad frem, at Dansk Supermarked siden 2013 har øget sin gæld til leverandørerne med 4 milliarder kroner. Hvor Dansk Supermarked i 2013 skyldte leverandørerne 4,9 milliarder kroner, så er gælden ved udgangen af 2016 løbet op i 8,8 milliarder kroner!
Bedømt fra mange leverandørers side er tallene ikke som nogen overraskelse. I FødevareDanmark, der er brancheorganisation for små og mellemstore virksomheder inden for fødevaresektoren, modtager man ofte henvendelser fra medlemmer, som oplever, at eksempelvis de store dagligvarekæder enten insisterer på lang kredit eller bare ser stort på betalingsfristen.
Som mindre fødevarevirksomhed kan det have enormt stor indflydelse på din likviditet og økonomiske balance, når den store dagligvarekæde trækker betalingen i langdrag. I nogle tilfælde betyder det, at der skal trækkes på kassekreditten, mens der ventes på betaling, og det koster i form af renter. I værste fald kan den lille fødevarevirksomhed blive nødt til at lægge ekstra på produkterne, og på den måde kommer forbrugeren også til at finansiere dagligvarekædens ønske om lang kredit, siger Leif Wilson Laustsen, formand for FødevareDanmark.
Reglerne for betalingsfrister synes ellers klare nok. I EU's betalingsdirektiv fra 2013 hedder det, at man har 30 dage til at betale en faktura, med mindre parterne indgår en anden aftale.
Det er den sidste del af direktivet: med mindre parterne indgår en anden aftale, som giver de små fødevarevirksomheder problemer med at indkræve deres tilgodehavender.
- Nogle af de store dagligvarekæder kræver en betalingsfrist på op til 90 dage, hvilket fødevarevirksomhederne i langt de fleste tilfælde ender med at acceptere.
De kan dårligt andet, for i det øjeblik de insisterer på 30 dages betalingsfrist, er der en overhængende risiko for, at den store dagligvarekæde blot vælger en anden leverandør.
Nye tal viser, at Dansk Supermarked har øget sin leverandørgæld med 4 milliarder kroner ved hjælp af lange betalingsfrister. Der er behov for en lovstramning ovenfra, der beskytter de mindre leverandører, lyder det nu fra FødevareDanmark.
For få dage siden kom det i Dansk Handelsblad frem, at Dansk Supermarked siden 2013 har øget sin gæld til leverandørerne med 4 milliarder kroner. Hvor Dansk Supermarked i 2013 skyldte leverandørerne 4,9 milliarder kroner, så er gælden ved udgangen af 2016 løbet op i 8,8 milliarder kroner!
Bedømt fra mange leverandørers side er tallene ikke som nogen overraskelse. I FødevareDanmark, der er brancheorganisation for små og mellemstore virksomheder inden for fødevaresektoren, modtager man ofte henvendelser fra medlemmer, som oplever, at eksempelvis de store dagligvarekæder enten insisterer på lang kredit eller bare ser stort på betalingsfristen.
Som mindre fødevarevirksomhed kan det have enormt stor indflydelse på din likviditet og økonomiske balance, når den store dagligvarekæde trækker betalingen i langdrag. I nogle tilfælde betyder det, at der skal trækkes på kassekreditten, mens der ventes på betaling, og det koster i form af renter. I værste fald kan den lille fødevarevirksomhed blive nødt til at lægge ekstra på produkterne, og på den måde kommer forbrugeren også til at finansiere dagligvarekædens ønske om lang kredit, siger Leif Wilson Laustsen, formand for FødevareDanmark.
Reglerne for betalingsfrister synes ellers klare nok. I EU's betalingsdirektiv fra 2013 hedder det, at man har 30 dage til at betale en faktura, med mindre parterne indgår en anden aftale.
Det er den sidste del af direktivet: med mindre parterne indgår en anden aftale, som giver de små fødevarevirksomheder problemer med at indkræve deres tilgodehavender.
- Nogle af de store dagligvarekæder kræver en betalingsfrist på op til 90 dage, hvilket fødevarevirksomhederne i langt de fleste tilfælde ender med at acceptere.
De kan dårligt andet, for i det øjeblik de insisterer på 30 dages betalingsfrist, er der en overhængende risiko for, at den store dagligvarekæde blot vælger en anden leverandør.
Peter Larsen Kaffe
Firmaets omsætningen vokser, men bundlinjen stagnerer i det netop offentliggjorte regnskab. For det jyske kaffeselskab Peter Larsen Kaffe er innovation og nytænkning derfor afgørende, fordi de generationer, der drikker traditionel posekaffe, er ved at være godt oppe i årene.
De rigtige storforbrugere af kaffe dør fra os, og ganske vist siger de unge, at de drikker meget kaffe, men sammenlignet med de ældre kaffedrikkere er det jo nærmest ingenting. Så vi er nødt til løbende at finde nye ting at sende på markedet, ellers kan vi jo regne ud, hvornår vi lukker bare ved at tegne den nedadgående salgskurve nogle år frem, siger adm. direktør for Peter Larsen Kaffe, Claus Bertelsen.
Han oplyser desuden, at den traditionelle kaffe pakket i fx 400-grams poser og solgt på tilbud stadig udgør langt hovedparten af selskabets omsætning. Den type udgør fortsat ca. 90 pct. af markedet.
Peter Larsen Kaffe, har netop offentliggjort regnskab for 2016/17, der dækker over perioden 1. juli 2016 - 30. juni 2017. Her ender bundlinjen på 12,0 mio. kr. mod 12,1 mio. kr. i 2015/16, mens bruttofortjenesten stiger fra 38,3 mio. kr. sidste år til 41,2 mio. kr.
Flere faktorer har haft positiv indvirkning på årets resultat. Bl.a. er virksomheden lykkedes med at positionere sig som en markant udbyder af kaffeløsninger på convenience og foodmarkedet, og satsningerne på udvikling af nye produkter og kategorier bidrager positivt til det samlede resultat, skriver selskabet bl.a. i ledelsesberetningen.
Firmaets omsætningen vokser, men bundlinjen stagnerer i det netop offentliggjorte regnskab. For det jyske kaffeselskab Peter Larsen Kaffe er innovation og nytænkning derfor afgørende, fordi de generationer, der drikker traditionel posekaffe, er ved at være godt oppe i årene.
De rigtige storforbrugere af kaffe dør fra os, og ganske vist siger de unge, at de drikker meget kaffe, men sammenlignet med de ældre kaffedrikkere er det jo nærmest ingenting. Så vi er nødt til løbende at finde nye ting at sende på markedet, ellers kan vi jo regne ud, hvornår vi lukker bare ved at tegne den nedadgående salgskurve nogle år frem, siger adm. direktør for Peter Larsen Kaffe, Claus Bertelsen.
Han oplyser desuden, at den traditionelle kaffe pakket i fx 400-grams poser og solgt på tilbud stadig udgør langt hovedparten af selskabets omsætning. Den type udgør fortsat ca. 90 pct. af markedet.
Peter Larsen Kaffe, har netop offentliggjort regnskab for 2016/17, der dækker over perioden 1. juli 2016 - 30. juni 2017. Her ender bundlinjen på 12,0 mio. kr. mod 12,1 mio. kr. i 2015/16, mens bruttofortjenesten stiger fra 38,3 mio. kr. sidste år til 41,2 mio. kr.
Flere faktorer har haft positiv indvirkning på årets resultat. Bl.a. er virksomheden lykkedes med at positionere sig som en markant udbyder af kaffeløsninger på convenience og foodmarkedet, og satsningerne på udvikling af nye produkter og kategorier bidrager positivt til det samlede resultat, skriver selskabet bl.a. i ledelsesberetningen.
PRESSEN & POSTEN
30-11-2017 | Hotel- og Restaurantskolen henter direktør hos Københavns Madhus. En enstemmig bestyrelse har sikret sig ønskepersonen som ny direktør hos Hotel- og Restaurantskolen. (MEALS)
30-11-2017 | Royal Unibrew retter sin produktion mod storbyerne, for derved at få flere kunder. Danmarks næststørste bryggerigruppe har siden 2010 skåret ned på sin deltagelse sponsoraktiviteterne for især at øge fokus på særligt København og landets andre store byer. Det har givet godt salg, siger koncernen. (MEALS)
30-11-2017 | Med opkøb i Sydamerika og Spanien har Dat-Schaub indledt et væksteventyr, som i 2021 skal udmønte sig i en omsætningsfremgang på mindst en mia. kr. Dat-Schaub har med de fem nye erhvervelser fjernet flere sorte pletter på virksomhedens verdenskort. (MEALS)
30-11-2017 | Royal Unibrew retter sin produktion mod storbyerne, for derved at få flere kunder. Danmarks næststørste bryggerigruppe har siden 2010 skåret ned på sin deltagelse sponsoraktiviteterne for især at øge fokus på særligt København og landets andre store byer. Det har givet godt salg, siger koncernen. (MEALS)
30-11-2017 | Med opkøb i Sydamerika og Spanien har Dat-Schaub indledt et væksteventyr, som i 2021 skal udmønte sig i en omsætningsfremgang på mindst en mia. kr. Dat-Schaub har med de fem nye erhvervelser fjernet flere sorte pletter på virksomhedens verdenskort. (MEALS)
28-11-17 | Stor sats i økologi. 280 danskere har indtil nu tegnet aktier i Danmarks Økologiske Jordbrugsfond, som skal fremme udbredelsen af økologi gennem opkøb af landbrugsjord. Og mange flere overvejer tilmed at investere, siger fondens formand. Aktietegningerne har især taget fart i november. Ved at tegne en aktie i Danmarks Økologiske Jordbrugsfond får danskerne indflydelse på naturen, drikkevandet og dyrevelfærden. (MEALS)
28-11-2017 | Faktas F16-omlægning forsinket. Først var målet, at alle Faktas butikker skulle være omstillet til det nye koncept med udgangen af 2016. Den målsætning kunne ikke holdes og blev derfor rykket til 2017. Den målsætning kunne heller ikke holdes, og er nu udkudt til...? (MEALS)
28-11-2017 | Faktas F16-omlægning forsinket. Først var målet, at alle Faktas butikker skulle være omstillet til det nye koncept med udgangen af 2016. Den målsætning kunne ikke holdes og blev derfor rykket til 2017. Den målsætning kunne heller ikke holdes, og er nu udkudt til...? (MEALS)
27-11-2017 | Det kinesiske salg daler med 1,2 mia. Danish Crown har som bekendt fire hjemmemarkeder i Nordeuropa, men derudover spiller Kina en stadig større rolle i koncernen. Forud for en kommende stor fabrikssats i landet har det seneste år dog vist en markant tilbagegang!(MEALS)
27-11-2017 | Jensens Bøfhus lukker restauranter i forsøg på at kunne vende nedgangen. Det danske bøfhus lukker en række restauranter og åbner op for at sælge nogle af forretningerne. Jensens Bøfhus sætter nu gang i en stor oprydning i et forsøg på at redde restaurantkæden, og man kan forvente, at endnu flere restauranter skal lukkes. Tilmed skal der sælges ud af kunstværker og ejendomme for millioner af kroner. Alle aktiver er nu i spil! I de seneste måneder har man meldt ud, at man vil lukke restauranter i blandt¤ Aarhus, Odense og Fredericia. Men realiteten er, at flere andre vil stå for at være slut. (MEALS)
27-11-2017 | Jensens Bøfhus lukker restauranter i forsøg på at kunne vende nedgangen. Det danske bøfhus lukker en række restauranter og åbner op for at sælge nogle af forretningerne. Jensens Bøfhus sætter nu gang i en stor oprydning i et forsøg på at redde restaurantkæden, og man kan forvente, at endnu flere restauranter skal lukkes. Tilmed skal der sælges ud af kunstværker og ejendomme for millioner af kroner. Alle aktiver er nu i spil! I de seneste måneder har man meldt ud, at man vil lukke restauranter i blandt¤ Aarhus, Odense og Fredericia. Men realiteten er, at flere andre vil stå for at være slut. (MEALS)