Opgaven lød: Byg en fødevarebutik. Ikke en hvilken som helst butik. Men den butik, du selv og dine jævnaldrende kammerater gerne vil handle i./p>
Opgaven blev stillet af Danske Slagterier til 16 slagterelever, der var valgt ud blandt eleverne på henholdsvis Slagteriskolen i Roskilde og Teknisk Skole i Holstebro. Til formålet havde man fået øvelsesbutikken på teknisk skole i Holstebro stillet til rådighed. Den var sådan en sen halvfjerdser butik, holdt fortrinsvis i mørkebrunt og mørkerødt.
Eleverne fik desuden to lærere som sparringspartnere og en kok og dekoratør som indpiskere. Endelig fik de følgende rammer at arbejde indenfor:
- Butikken ligger i en større by, i et område hvor der er mange smarte cafeer, kaffebarer og spisesteder.
Der kommer mange mennesker i området, og der er mange frokostkunder, vi passende kan satse på. - Butikken skal være på forkant med udviklingen de næste 5-8 år, hvad sortiment, åbningstid, indretning og kundeservice angår.
- Sortimentet er til 1 og/eller 2 personer til ’sidst på ugen’ (torsdag, fredag, lørdag).
- Du skal tænke på fedtfattige produkter og produkter med kort tilberedningstid (red. der er den igen, mindst mulig madlavning hjemme).
- Sortimentet i butikken omfatter alle typer fersk kød af: svin, okse, kalv, kalkun og kylling.
- I sortimentet skal også indgå frisk fisk, specialoste og grønt.
- Du skal tænke i retning af lette frokostretter, menuforslag og tilbehør. Udvalget skal tilpasses de unge kunders behov.
- Butikken skal give inspiration til impulskøb af fx olier, eddiker, vand, vin, glas, porcelæn mv.
- Du skal vælge den kvalitet, som opfylder de unges behov inden for hvert produkt
- Hvordan fik I så taget hul på projektet? Vi stiller spørgsmålet til Jane, der er sidste års elev hos Føtex Vest i Fredericia, og Calle, der kommer fra Føtex i Randers og ligeledes er i gang med sidste år af sin uddannelse. Begge har gennemgået den teoretiske del af uddannelsen i Holstebro.
- Det begyndte med, at vi ca. tre uger før selve projektet skulle i gang, mødtes hos Danske Slagterier i København og fik en grundig gennemgang af hele projektet. Vi fik præsenteret rammebetingelserne, og vi mødte vore indpiskere og vejledere, så vi var godt forberedt, da vi mødte op på teknisk skole den 21. august. Men da starten gik kl. 13.00, var det første vi gjorde at vælge hold. Jane valgte at arbejde med indretning af butikken, Calle med sortimentet.
Først skulle hele butikken tømmes, og det var vi alle sammen fælles om. Og så skulle vi videre. Vi fik at vide, at vi gerne måtte male væggene – men ideen var ellers, at der skulle sættes nogle snydevægge op. Men nu gik vi straks i gang med at male – tre gange fik væggene, før den brune farve var dækket, og derefter tog vi de kreative diskussioner. Mens vi malede. besluttede vi, at vi ville have nyt gulv, hvilket ikke var med i vores budget. Derfor måtte vi det hele igennem og finde de nødvendige penge til gulvet. Det lykkedes heldigvis.
- Kvalitet ud over alle grænser! Det var vores kodeord, og det var vi meget hurtigt enige om. Vi fandt også forholdsvis hurtigt ud af, hvilke hovedgrupper af varer vi ville have i butikken. - Noget af det var jo i øvrigt givet på forhånd, siger Calle om det, der foregik i baglokalet. - Næste fase var med Claus’ (red. kokken) hjælp at begynde at arbejde med detaljerne på de forskellige områder.
- Men hvordan fik I indretningen til at harmonere med sortimentet – og omvendt?
- Vi holdt nogle fællesmøder undervejs – kørte i pit, som vi kaldte det. Der briefede vi hinanden og kommenterede hinandens ideer, så vi fik det til at hænge sammen til sidst, siger de to unge.
- Er det et realistisk resultat, I har fået ud af det?
Calle: Det er da ikke en butik, man om 6-8 år vil finde i en mindre by, heller ikke i Randers for den sags skyld. Men i København, Århus og måske Odense og Ålborg tror jeg, man kan tænke sig den slags butikker. Måske ikke i alle detaljer, men tendensen med at sælge oplevelser vinder indpas, og det gør done deal (convenience) delen også.
Og så er der i øvrigt en vigtig ting, der også vil ske, men som vi ikke har kunnet vise her. Slagteren skal ikke gemme sig ude bagved. Han skal ud og snakke med kunderne.
- En slagterbutik uden hakkekød – tror I virkelig på det? Jane: Jeg drømmer virkelig om at komme til at arbejde i en butik som denne her, og i den skal der ikke være frikadellefars eller hakkekød. Jeg vil gerne sælge gode oplevelser til de kunder, der er ude efter noget andet end hakkebøffer eller krebinetter. Mange af de unge, jeg møder, kender i øvrigt slet ikke forskel på hakket okse- og hakket svinekød. Og de ved ikke, hvad man bruger til hvad.
Samtalebaren er den bedste del af butikken. Der kan jeg godt forestille mig at stå og give kunderne gode råd, slutter Jane.