Adskillige internationale undersøgelser viser, at Danmark har nogle af de bedste kantiner med hensyn til råvarernes kvalitet, forarbejdning og personale. At de danske kantiner i undersøgelserne ikke figurerer i toppen skyldes indretning og udstyr, som der åbenbart ikke er tilstrækkeligt råd til at investere optimalt i.

Som leder af en kantine, er det vigtigt, at man er enig med ledelsen om serviceniveauet. Kantinen skal kende service og udbud - også for at kunne ansætte personale.

Kantinelederen bør ansættes, når kantinen er i støbeskeen, så man selv kan bestemme indretningen og inventaret. I opstartsfasen vil det næsten altid kunne betale sig at arbejde sammen med et firma på kantineudstyrsområdet. Fejlindkøb er dyre og særdeles triste at tænke på bagefter.

Madtilbudet skal være så bredt som muligt uanset om man har buffet eller færdigsmurt smørrebrød.

En undersøgelse i rapport 2000 (1 ud af 7 rapporter om storkøkkendrift - se www.meals.dk) udgivet af Storkøkkencentret under Levnedsmiddelstyrelsen viser, at hvis ansatte havde tid og penge ville de blandt andet:

  • bage alt brødet selv
  • lave mere mad helt fra bunden
  • bruge mere helt kød
  • nusse om tingene
  • lave majonæsesalater fra bunden
  • servere en hel rødspætte en gang imellem
  • eksperimentere med nye ting
  • hjemmebagte kager og desserter

Mange andre spændende ting kan være interessante. Bedøm selv kantinens muligheder, klientel m.v.

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?