Allerede på messen for Hotel, Restaurant og Catering (TEMA) i Bella Center, foråret 2001 var Max Havelaar Fonden meget tæt på at få messens fornemste pris - TEMA prisen. Det var kun en omvalg afgørelse, som gjorde udslaget.
En ny undersøgelse, foretaget af Institut for Konjunktur Analyse, IFKA, viser, at hver fjerde dansker inden for de seneste seks måneder har købt varer, der var mærket Max Havelaar. I Storkøbenhavn og Nordsjællland var det hver tredje. Købelysten er størst hos de 40-49 årige og ikke, som de fleste nok ville tro, blandt de unge.
Elefant-mærket, som findes på et udvalg af kaffe, te, bananer, kakao, chokolade og rørsukker, betyder, at varen er produceret under forhold, hvor aflønning, miljø og arbejdsforhold er i orden.
Idag kender 43 procent af befolkningen Max Havelaar mærket mod kun 37 procent i 2000. For yderligere at sprede kendskabet til mærket har Max Havelaar Fonden satset på den direkte information til forbrugerne ved at gå ud og demonstrere varerne i supermarkederne.
Max Havelaar mærket møder også forbrugerne andre steder end i butikkerne, idet offentlige og private arbejdspladser mere og mere anvender produkterne. Et eksempel herpå er Maersk Air, som fra 1. januar 2002 har indført Max Havelaar mærket kaffe og te på samtlige flyafgange.
En forstærket indsats over for kantiner, restauranter, institutioner vil sikkert yderligere kunne udbrede kendskabet til Max Havelaar mærket.