Forleden hørte man i tv avisen (DR), at salget af økomælk er eksploderet. Mælken rives væk fra hylderne, næsten hurtigere end det kan sættes op.

Der var i udsendelsen interview med informationschefer fra førende supermarkedskæder, og de bekræftede til fulde den store mælkesucces.
Alligevel er der rigtig mange økolandmænd som på grund af underskud på underskud må sælge deres mælkekvote!  

Det seneste eksempel er ovenikøbet økoflagskibet Skovsgård på Sydlangeland. Det økologiske gods ejes af Danmarks Naturfredningsforening, men drives af Danmarks Naturfond, der er stiftet af Naturfredningsforeningen. Efter en række år med gentagne underskud har fonden i lighed med så mange andre økolandmænd måtte tage konsekvensen og sætte mælkekvoten til salg. Når kvoteåret udløber til foråret, så ryger de ca. 100 malkekøer også ud. Indtægterne fra salgene skal bruges til at nedskrive godsets efterhånden betydelige gæld.

Der må da være noget rivende galt.

Er det supermarkederne, som uhæmmet trykker mælkepriserne?
I så fald bør forbrugerne og/eller deres organisationer snarest belære butikskæderne om, at et økoimage virkelig skal koste noget. Hvis ikke de vil betale ordentlig for denne vare, så afskærer de sig efterhånden fra et stærkt efterspurgt produkt med vidtrækkende imageværdi, som daglig trækker rigtig mange kunder til deres butikker.

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?