Vægttab vs. Vægtvedligeholdelse. Behandling af overvægt består af to faser. Vægttab og vedligeholdelse af vægttab. De faktorer, der forebygger overvægt og vægtøgning, er ikke nødvendigvis tilstrækkelige til at give et tilstrækkeligt stort vægttab. Det kan derfor være nødvendigt med en intervention i vægttabsfasen og en anden intervention i vægtvedligeholdelsesfasen. Vægttabsfasen er karakteriseret ved at være tidsbegrænset - fx i form af en diæt - men den efterfølgende vægtvedligeholdelsesfase er tidsubegrænset - fx i form af vedvarende ændringer i kostsammensætning og fysisk aktivitet. Vægttab og vægtvedligeholdelse er ofte blevet sammenblandet i den offentlige debat, så interventioner, der reelt er forebyggende, har fået ry for også at være gode vægttabsmidler. Konsekvensen er utroværdige løfter og skuffende vægttab. (Viden om Fedt og ernæring)

Arla sætter Karoline på hjul. Efter at mejerigiganten Arla har overtaget Karolines Køkken bliver der virkelig sat fart på køkkenet. Det er slut med bare at simre i køkkenet i Århus. Nu er køkkenet sat på hjul, så det kan fare rundt på gader og stræder over hele landet, fortælle om opskrifter og om de anvendelige produkter. Til formålet er der blevet anskaffet en kæmpe trailer, som rummer det rullende køkken. Premieren på køkkenvognen kan opleves den 6. maj Solbjerg Plads, Frederiksberg, 8. maj Campusvej, Odense og 13. maj bag ved Stakladen, Århus. Disse steder vil køkkenets demonstratricer demonstrere facts om mad til eksamen, idet man mener, at unge i denne periode ofte glemmer at passe på sig selv, og derfor har hårdt brug for en "madmor". Det bliver sandelig også en eksamen for Karolines rullende køkken, som de forhåbentligt består. (Meals)

Millionoverskud på Dalum Landbrugsskole. Dalum Landbrugsskole har igen fremlagt et regnskab, der afspejler en god økonomi på skolen. Ud af en omsætning på cirka 30 millioner kroner havde skolen et overskud på 1,3 millioner kroner og en egenkapital, der nærmer sig 45 millioner kroner. Skolen har haft et år med store hold på næsten alle uddannelser. Dalum Landbrugsskole har med sin centrale beliggenhed ligeledes en betydelig indtægt fra kurser og konferencer, hvor værelser og lokaler i skolens kursusafdeling er belagt flere år frem i tiden. (Mælkeritidende)

Medvind for øller fra Harboe. Der er godt salg i discount øller fra Harboe - det kan fx Netto bekræfte. For Harboes bryggeridel viser salget i regnskabsårets første ni måneder en stigning på 16,4 procent til 1.002 millioner kroner og overskuddet steg med 59 procent til 47 millioner kroner. Der er åbenbart rigtig mange danskere, som synes, at øl til en billig penge smager- og slukker tørsten fortrinligt. (Meals)

Arla tjente mindre end forventet. Halvårs­resultatet for Arla Foods er ikke opmuntrende læsning for de 13.600 landmænd, der er andelshavere i mejerigiganten. Resultatet for 1. halvår 02/03 blev 50-60 millioner kroner mindre end forventet. Arla Foods direktør Jens Bigum forventer ikke, at mejerigiganten vil være i stand til at leve op til årets budgetmål - tværtimod. Ikke mindst fordi meget tyder på, at det værste endnu ikke er overstået. Faktisk forventer man hos Arla Foods, at det andet halvår vil blive endnu værre end det første. Det dårlige resultat forplanter sig til andelshaverne, som må forberede sig på en reduktion i mælkeprisen. (Jyllands-Posten)

Havelaar udskifter elefanten. Max Havelaar Fonden, der sælger produkter fra den tredje verden med en garanteret mindstepris til småbønder eller arbejdere, skifter mærke i Danmark. I de forløbne otte år har forbrugerne kunnet kende Max Havelaars varer - især kaffe - på mærket med den lille elefant. Men nu går Danmark og de øvrige 16 lande i den internationale Havelaar ordning over til et fælles logo. Elefanten vil dog stadig blive brugt i de kommende måneder, indtil de sidste emballagerester er opbrugt. Derefter vil den give plads til et nyt mærke, som i stiliseret form viser et menneske, der løfter armen. Samtidig søsætter Havelaar Fonden i Danmark to nye produkter, appelsinjuice og ris. (Jyllands-Posten)

Europamestre i økologi. På trods af de seneste års stagnation i salget af økologiske fødevarer, viser en ny rapport, at danskerne køber flere af disse fødevarer end nogen af vores europæiske naboer. De økologiske fødevarers andel af det samlede salg er i følgende førende lande: Danmark 5,4%, Østrig 3,1%, Schweiz 2,1%, Finland 1,8% og i Sverige 1,7%. (Mælkeritidende)

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?