Børsen:
Tyskerne er holdt op med at efterspørge danske fødevarer. Tyske indkøbere og marketingeksperter mener, at dansk mad er for kedelig. Køkkenchef på hotel Radisson SAS Senator i Lübeck, Wolfgang Meistes, er en af dem. - Det tyske køkken kan udmærket klare sig uden danske varer. Årsagen er, at der ikke længere er noget særligt særpræg ved de danske produkter. Når vi ønsker noget specielt efterspørger vi italienske og franske produkter, siger han. Ifølge de tyske kritikere står danske producenter i et dilemma: Dels er produkterne ikke særegne nok, dels har de også svært ved at klare sig i priskonkurrencen. På fredag holder den danske ambassade i Berlin er fødevareseminar i Lübeck. Som afslutning på seminaret holder Prins Henrik en tale, hvorefter gæsterne får lejlighed til at afprøve de danske produkter.
Selv om dansk fødevareeksport til Tyskland har stagneret de seneste år, er det begrænset, hvor meget producenterne satser på deres største marked. Kun 13 virksomheder deltager i et officielt fødevareseminar fredag i Lübeck, hvor de vil møde tyske indkøbschefer. Interessen er heller ikke overvældende for den fødevareportal, som den danske ambassade i Berlin er ved at udvikle sammen med Dansk Industri. Kun 13 virksomheder deltager i portalen - de samme, som deltager i fødevareseminaret. Danish Crown er fx ikke med. Informationschef Gudrun Andreasen oplyser, at slagteri-koncernen først og fremmest deltager i store messer som fx den internationale fødevaremesse i Køln. Hun afviser i øvrigt, at Danish Crown har haft stagnerende eksport til Tyskland. Tværtimod er eksporten vokset i år, fordi kødkoncernen pga. valutafald på en række markeder har dirigeret produkterne ind på markedet i EU - bl.a. Tyskland.