Differencen mellem en købmands- og en værtshus øl er nu 12 gange eller mere, så man er vist ved at nærme sig noget man roligt kan betegne som forbrugeridioti.
Tilmed er det udmærket øl, man kan købe rundt omkring i butikkerne for l,50 kr pr. flaske, og noget tyder på, at prisen kommer endnu længere ned.
Ganske almindelige restauranter tager typisk 18 kr, og sådanne prisforhold bevirker naturligvis, at selv den mest trofaste værtshuskunde mere og mere må føle sig rent til grin. Man er på vej til, at 2 øl på restaurant prismæssigt svarer til en hel kasse med 30 øl henne hos købmanden.
Få kunder ind i butikken
Man kan sædvanligvis ikke købe discountøl på danske restauranter på grund af forskellige bindinger, men spørgsmålet er, om restauratører ikke skulle tage dette øl ind i sortimentet. Også spisesteder kunne sikkert trække gæster til på denne facon. Slagvarer skal man ikke foragte, for de har det med at trække folk til huse, og det er der jo mange restauratører, som godt kunne bruge lidt af.
De store bryggerier må regne med, at forbrugerkravet om discountøl¤øl på danske udskænkningssteder vil indtræffe.
Det er kun et spørgsmål om, hvem der slår takten an og åbner ballet.