Lidls mål er at være landsdækkende i Danmark og indrette deres butikker med et snævert sortiment på kun ca. 800-900 varenumre. Men Lidl har i mindst 10 kommuner mødt stor modstand med begrundelsen, at deres butikker er for grimme. Er danskerne ikke - på deres helt specielle facon - bare mageløse?
Lidl ønsker først og fremmest at placere sine butikker i udkanten af byen, men kommunerne har ind til videre været ret modvillige til at ændre lokalplanerne, for at Lidl kunne få lov til at drive deres butikker.
Lidl-butikkerne befinder sig i top 20 i Europa med hensyn til omsætning og vokser årligt med ca. 20%. I Sverige og Finland med ca. 15%. Lidl har virkeligt lave priser og kan derfor blive en effektiv konkurrent til danske discountbutikker - også for dem, som herhjemme er kendt som rigtige lavprisbutikker.
Til glæde for de fleste
I Sverige og Finland var der også lidt modstand med udsagn om dårlige arbejdsforhold og ringe mærkning af varerne.
Til det første er der sandt at sige, at arbejdsindstillingen er typisk tysk - altså, der skal bestilles noget.
På trods af indvendinger kører svenskerne og finnerne den ene stopfyldte indkøbsvogn ud af Lidl-butikken efter den anden.
Vi kender det også herhjemme: Forbrugeren siger ét, men køber noget andet...