Fusion Foods er allerede fremme, men vil fremover blive det helt store hit hos forbrugerne. Inden for mange nonfood produkter har man allerede oplevet fusion-tendensen, men i de senere år har fusion også mere og mere sat sit præg på fødevarerne. På en række eksklusive restauranter i storbyer i Europa, USA, Sydøstasien og Australien ser man nu, hvordan kokkene mikser forskellige landes køkkener på nye spændende¤måder. Det er en sikker trend­indikator på, at noget nyt er på vej i fødevarebranchen.

Unge, der skal etablere deres egen husholdning i de kommende år, vil efterspørge en helt anden type produkter, end dem vi kender i dag, og deres smag er meget forskellig fra, hvad vi har set tidligere. Derfor bør fødevare­virksomheder, hvis de vil være in business, ikke læne sig tilbage, men hellere rykke længere frem på stolen og skabe sig størst muligt overblik, således at de er på forkant med, hvilke produkter kunderne efterspørger om 2-4 år.

Vær parat

Det er vigtigt, at man systematisk indsamler information om fornyelse og forandring hos forskellige målgrupper. Nogle gange er der tale om diller, men i andre tilfælde vil der udvikle sig en ny trend. Der skelnes også mellem minitrends, som har et tidsperspektiv på 3-4 år og egentlige trends, der varer ca. 10 år.

Omskiftelige

Men kendetegnende for trends er, at de kommer og går, og så gælder det om at vide hvornår i begge retninger. 
En af de mest langvarige trends er den genopstandne økologi, og det ser endog ud til, at den ikke har toppet endnu.

Det er naturligvis en vanskelig kunst at kunne spå om fremtiden, men den fremsynede vil i langt de fleste tilfælde forblive in business.

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?