Det ser sort ud for de danske øko-mejerier med hensyn til eksport af deres produkter. Den danske eksport udgjorde i 2003 kun cirka 90 millioner kroner mod 145 millioner kroner i 2002. Til trods for, at EU har anvendt et meget stort antal millioner euro på at lancere et fælles økologisk logo, så er deres kampagne nærmest ikke trængt ind i folks bevidsthed.

Danmark har bidraget med ca. 5 millioner kroner til markedsføringen af fælles-logoet ved at gennemføre en kampagne om, hvor svært det er at sige fløde, bønder, øh eller lignende ord med typisk danske vokaler.

Sprogligt pladder

Mange af MEALS læsere bedømmer den danske kampagne som usynlig og som noget uforståeligt pladder, hvad den sprogligt også er.

Økologiske produkter egner sig ikke for et fælles økologisk begreb. I så fald skal det vare mange år, før denne ide kan anvendes.

Danske forbrugere er generelt ikke indstillet på at købe økologiske varer på grundlag af et fælles-europæisk logo. Først og fremmest fordi de ikke har tilstrækkelig tiltro til andre landes øko-regler. Dette er der muligvis en del fordomme ved - men faktum est.

Forbrugere som vil have økologiske varer, vil have nationale præferencer - altså hjemlige varer og ikke udenlandske, som for dem har for mange ubekendte faktorer.

Derfor bliver i stigende grad danske økologiske mejeriprodukter stemt hjem fra udlandet.

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?