Graasten Salater A/S

Som en af de første mindre fødevare­virksomheder i Danmark har Graasten Salater nu sat innovationen i faste rammer med oprettelsen af et såkaldt Innovations­forum. Ifølge professor er der tale om en meget usædvanlig satsning i en branche, hvor udvikling af nye produkter og processer typisk sker meget usystematisk og ad hoc-baseret.

Den sønderjyske fødevarevirksomhed Graasten Salater er med 125 medarbejdere en af de mindre aktører i en dansk fødevareindustri, der tæller giganter som Arla Foods, Danish Crown og Danisco. Ikke desto mindre har Graasten Salater, som hverken har en omfattende udviklingsafdeling eller innovationsafdeling, for nylig sat innovationen i faste rammer.

Det er sket gennem etableringen af et såkaldt Innovationsforum, hvor udvalgte medarbejdere fra blandt andet salgs- og marketing­afdelingen mødes fire gange årligt mødes til daglange workshops med repræsentanter fra blandt andet reklamebranchen og forskerverdenen. Målet er klart: At udveksle og udvikle idéer, som kan blive til nye produkter eller produktkoncepter på sigt.

Forum sætter udviklingen i system

Baggrunden for etableringen af det nye forum beskriver adm. direktør Ivar Knoth fra Graasten Salater således:

"Vi oplevede, at udviklingen af nye og anderledes produkter og produktkoncepter tit kom i sidste række, fordi vi havde et naturligt fokus på de vante produktgrupper og den daglige drift. Manglende innovation og nytænkning inden for salatkategorien øger imidlertid risikoen for, at Graasten Salaters mærkevarer taber værdi og på sigt kan få det svært mod generiske discountprodukter," fortæller Ivar Knoth.

Bagekartofler med tzatziki
Bagekartofler med tzatziki

En ny produkt­lancering bevidner, at det nye forum allerede nu har haft konkrete resultater. Da Graasten i maj lancerede en serie middelhavs­specialiteter med tzatziki, humus, feta og oliven, udsprang den oprindelige idé således af et møde i Innovations­forum. Produktserien er i dag en salgssucces blandt de danske forbrugere.

Eksterne aktører kvalificerer arbejdet

I Graasten Salater lægger marketingchef Mikkel Johansen ikke skjul på, at inspirationen til det nye forum kom fra blandt andet Arla Foods. Som det er tilfældet i Arla, har det nye forum også tilknyttet eksterne aktører for at kvalificere arbejdet.

"Vi har valgt at tilknytte blandt andet reklamefolk og folk fra vidensmiljøerne, så vi kan få inspiration, idéer og modspil udefra. Af samme grund ønsker vi at inddrage gæsteoplægsholdere i form af trendforskere, markedsanalytikere og ernæringseksperter, ligesom vi er ved at planlægge en kommende studietur," forklarer Mikkel Johansen.

For at understøtte arbejdet i Innovationsforum har Graasten Salater også for nylig meldt sig ind i Foodture, der er et landsdækkende innovationsnetværk for fødevareindustrien. Netværket giver ligeledes inspiration til innovationsprocessen og adgang til de nyeste forskningsresultater inden for fødevareinnovation.

Professor: Usædvanligt og modigt initiativ

Professor John Christiansen fra Copenhagen Business School har i mange år forsket inden for innovation i dansk erhvervsliv. Han ser Graasten Salaters nye Innovationsforum som et positivt, men også meget usædvanligt initiativ.

"Den danske fødevareindustri har generelt været meget traditionelt tænkende i forhold til innovation. Især i de mindre virksomheder har udviklingen af nye produkter og processer typisk været noget, der er sket meget ad hoc-baseret og usystematisk. Derfor er det positivt at høre, at Graasten Salater nu som en af de første mindre fødevarevirksomheder i Danmark har sat innovationen i faste rammer," siger John Christiansen.

Det næste møde i Graasten Salaters Innovationsforum er i øvrigt planlagt til sensommeren 2005. Her skal deltagerne fortsætte drøftelserne fra sidste møde om et muligt nyt produkt.

 

"Men de nærmere detaljer er desværre fortrolige", afslutter marketingchef Mikkel Johansen med et smil.

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?