R. Færch Plast A/S

Forbrugeren ønsker den ægte vare. De vil se hvad de køber, før de køber. Derfor er glasklare kødbakker på fremmarch i Europa.

I takt med, at detailhandlen tilbyder flere produkter og varemærker, bliver uoverskueligheden større for forbrugerne. Hvad skal de vælge og hvorfor skal de vælge? Indenfor kødbakker er der en klar trend imod transparente bakker. Forbrugeren vil selv bedømme kvaliteten af kødet, uden at skulle smugkigge gennem en sleeve eller label. Med den transparente bakke kan kødet ses fra alle sider, og forbrugeren bestemmer selv, om det går gennem nåleøjet og ned i indkøbsvognen.

Trenden går i retning af glasklare kødbakker. Forbrugerne vil se hvad de køber, før de køber.
Trenden går i retning af glasklare
kødbakker. Forbrugerne vil se
hvad de køber, før de køber.

Den transparente bakke signalerer et ærligt produkt. De europæiske producenter er begyndt at få øjnene op for dette i takt med at transparente materialer som PP og APET har vundet indpas frem for EPS bakker.

Færch Plast har udviklet MAPET, som har samme gode barriereegenskaber og klarhed som APET. MAPET er udviklet specielt til emballering af fersk kød, der stiller nogle andre krav til forseglingsevne. I produktionsprocessen hænder det ofte, at der kommer kødsaft på bakkens kanter, hvilket gør det svært at få en helt tæt forsegling. Er forseglingen utæt, lækker kødsaft på bakken og i køledisken, hvilket gør produktet mindre salgbart og forkorter holdbarheden.

Materialet PP har også gode barriereegenskaber, men er knap så transparent som MAPET, til gengæld er bakken billigere.

En tidssvarende kødbakke

Udviklingen går i retning af flere centralpakkerier. Den ændrede distributionsform stiller andre krav til kødbakkens egenskaber. Ud over at virke som beskyttelse af indholdet skal en tidssvarende kødbakke fylde så lidt som muligt, både i køledisken og under lagring/transport. Det stiller krav til en optimal kombination af stabling, materiale­tykkelse og lige bakkekanter. Samtidigt skal tolerancerne være meget små for at give en gnidningsløs produktionsproces. Stop i pakkelinierne koster dyrt, derfor skal bakkerne have en høj, ensartet kvalitet.

Mange steder bliver fersk kød dog stadigvæk pakket i butikken. Det giver tit en broget køledisk med kødbakker i forskellige farver, størrelser og materialer. Administrerende direktør Jens Bornstein hos Færch Plast udtaler: "Pakning af fersk kød har ændret sig meget i Europa. Før i tiden stod den lokale slagter og pakkede sine varer. I dag er billedet mere nuanceret. Noget kød wrappes i butikken, andet kød flowpakkes eller topforsegles på central­pakkerierne. Hvis du spørger forbrugeren, har han sjældent ret megen mening om det. Det, der betyder noget for ham er, at varen er frisk og ser indbydende ud. Derfor leverer vi i dag et bredt sortiment indenfor alle materiale typer, således bakkerne kan have samme design, uanset om kødet er butikspakket eller centralpakket. Det giver en flot eksponering. Samtidigt leverer vi transparent PP og MAPET, således forbrugerens ønske, om at kunne se hvad han køber, kan opfyldes."

 

"I takt med at der er blevet færre og større detailkæder, er prispresset vokset på fersk kød. Det betyder en øget fokusering på omkostningerne og producenterne er begyndt at kigge sig om efter metoder til at differentiere sig. Her kan det vise sig, at emballagen kommer til at spille en væsentlig rolle, slutter adm. direktør Jens Bornstein".

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?