I disse dage forsøger Dansk Retursystem at gøre forbrugerne opmærksomme på, at det er spild af resurser og natursvineri at smide dåser og flasker ud. Det tager naturen flere generationer at nedbryde en dåse. Det er beskeden til en mand, der får den dåse, han netop selv har smidt ud af sin bil, tilbage i nakken. Med humor ønsker Dansk Retursystem at få danskernes øjne op for, at det er spild af resurser og svineri af naturen ikke at aflevere øl- og sodavandsemballager i butikkerne.
Gennem en alsidig kampagne vil Dansk Retursystem forsøge at appellere til forbrugernes miljøbevidsthed. For selvom det nuværende pant- og retursystem er mere end to år gammelt, er der stadig alt for mange forbrugere, der ikke ved, at der er pant på dåser og engangsflasker. Derfor havner de ofte i skraldespanden. Eller endnu værre: Ude i naturen.
Ifølge den bekendtgørelse fra Miljøministeriet, som Dansk Retursystem arbejder efter, skulle retur-procenten for engangsemballage ved årsskiftet have ligget på 95.
På grund af grænsehandlen har en del forbrugere gennem en årrække opbygget en vane med at smide dåser og engangsflasker ud, da der ikke er pant på disse emballager. Det er denne adfærd Dansk Retursystem vil forsøge at ændre ved i kampagnen at tale til forbrugernes miljømæssige samvittighed.
Det er naturligvis især dåser uden pant, forbrugerne er vant til at smide væk. Men selvom der ikke er pant på, er der alligevel en del butikker, som accepterer at tage imod dåserne for derefter at aflevere dem til Dansk Retursystem, der indsamler dem gratis fra butikkerne og sender dem videre til genanvendelse. Det er dog frivilligt, og derfor op til den enkelte butik om den vil modtage emballager uden pant eller ej. Hvis en butik ikke vil modtage dåser uden pant, anbefaler man, at de i stedet afleveres på de kommunale genbrugspladser, hvor metallet genanvendes.