En undersøgelse viser, at vore supermarkeder er under hårdt pres fra discountkæderne. Det er sandsynligvis kun et spørgsmål om få år, før man i Danmark vil opleve, at de ikke kan stå distancen i kampen om kunderne. Det er en kendsgerning, at kunderne på dagligvareområdet mere og mere køber discount.
Rigtig mange husmødre foretrækker indkøbscentre, hvor flere dagligvarebutikker ligger dør om dør, og den med, at en butik har et eller et par slagtilbud bevirker, at så fylder kunden vognen op med alle sine indkøb, er en skrøne. Næ, husmoderen går gerne i stedet i flere butikker for at fylde vognen. Prisen afgør indkøbsstedet. Test af varetyper viser ofte, at det ikke er den dyreste kilopris, der er topscorer med hensyn til kvalitet og smag. Der er faktisk mange eksempler på "godt køb" for lavpris-varerne. Sådanne testresultater brænder sig hurtigt ind i hovedet på indkøbere i den private husholdning, kantiner og institutionen o.l.
Nu skulle man så tro, at det for forretningen bare gælder om at spare råt & brutalt. På en vis måde JA, men kunderne vil sørme også have pæne og overskuelige butikker, som de hurtigt kan finde vej igennem.
Såvel supermarkederne som discountbutikkerne har focus på deres indkøb af salgsvarer, men når det drejer sig om salgsomkostninger, oplever man generelt ikke hos supermarkederne den samme ildhu.