R. Færch Plast A/S

Færch Plast har vundet FoodTech Innovation Award 2008 for at have designet en emballage med integreret absorber. Idéen går i sin enkelthed ud på at udnytte

 

den naturlige overfladespænding, der er i væske til at fastholde kødsaften i specialdesignede fordybninger.

Færch Plast fik prisen for at være den første virksomhed på det skandinaviske marked, der fandt løsningen til at undgå den absorber som traditionelt har opsuget væsken. Den har altid været et nødvendigt onde, idet den skæmmer eksponeringen og er fordyrende for producenten og forbrugerne har irriteret sig over at skulle fjerne den inden brug.

Der var som altid et stykke vej fra idé til virkelighed, men efter mange design forslag og tests er det nu lykkedes at overflødiggøre absorberen.

Emballagen med integreret absorber er primært udviklet til fjerkræbranchen, men forsøg har vist, at den også egner sig til andre slags ferskt kød. En bakke med et bundareal på 225 cm² kan opfange og fastholde cirka 15 ml væske. Dertil kommer den designbeskyttede udformning af bundens løfteknaster, som sikrer at kødet bliver løftet op og dermed kan kødsaften dryppe af og lægge sig i fordybningerne i bunden.

"Det, der gør emballagen unik er dens enkelthed. Den naturlige overfladespænding gør hele arbejdet. Og så spares en arbejdsgang, ved ikke at skulle lægge absorberen i mere", siger administrerende direktør Jens Bornstein.

En anden økonomisk fordel er, at kunden ingen omkostninger har til produktionsomstillingen fra en bakke med ilagt absorber til en bakke med integreret absorber. Færch Plast er i stand til at benytte eksisterende bakker med almindelig bund til en bakke med integreret absorber, hvilket betyder at kunden ikke skal ændre sin produktionslinie for at køre med emballagen med integreret absorber.

Også miljøet har gavn af den integrerede absorber. Sammenlignet med traditionelle bakker med ilagte absorbere giver den nye bakke en reduktion af energiforbruget pga. mindre materialeforbrug. Dermed begrænses CO2-udslippet.

Emballagen har desuden en bedre stabling, således der spares logistikomkostninger til transport og opbevaring.

"Prisen viser, at det kan betale sig at være innovativ. Vi har allerede solgt den nye emballage til flere fjerkræskunder og flere er på vej", afslutter Jens Bornstein.

 

For yderligere information kontakt venligst Pernille Moulvad, Teamleader Marketing, Færch Plast A/S, 99 10 10 10, mobil 51 27 22 30.

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?