Hoteller og restauranter
Køkkenchefen må finde sit personale uden for landets grænser. Det samme gør sig gældende for landets hoteller. Ifølge en ny undersøgelse fra brancheorganisationen Horesta oplever 75 pct. af landets hoteller og restauranter problemer med at skaffe personale. Syv ud af ti af organisationens medlemmer oplever, at det er blevet sværere end sidste år at skaffe kvalificerede folk. Udfordringen er størst i Region Hovedstaden, hvor blot 6 pct. af de adspurgte restauranter og hoteller angiver, at de ikke har problemer. Her har 42 pct. af Horestas medlemmer søgt efter personale uden for landets grænser. Otte ud af ti har efterfølgende ansat en udlænding. Sverige, Tyskland og Polen er de lande, som der rekrutteres flest fra i øjeblikket.
Da vi først oplevede problemerne med at få arbejdskraft, kiggede mange til Malmø, og hele Sydsverige blev næsten støvsuget for tjenere og kokke. Nu er turen kommet til Tyskland, Polen, Estland, Letland og Litauen. Særligt tyskerne er kommet med det sidste år, siger formand for Horesta, Jan Laursen.
Næstformand for Horesta Arbejdsgiver, Henrik Bille oplever, at restauratører er blevet mere bundlinjefokuserede. Det lyder måske mærkeligt, men det er faktisk nyt. Tidligere var man i branchen meget indstillet på at være til rådighed hele tiden, uanset om det kunne betale sig. I øjeblikket oplever jeg, at mange vælger at være meget nøjeregnende, og kun satser på det, der kan betale sig, siger han og uddyber, at det betyder, at kunderne fx må vænne sig til nye åbningstider og at blive modtaget på en anden måde end hidtil.