Danmark er ikke mere et udpræget mål for turister

Det forlyder, at regeringen har planer om at imødekomme turismebranchens ønske om at gøre VisitDenmark til en ren markedsføringsorganisation. Det vil betyde, at VisitDenmark ikke mere¤skal bruge resurser¤til udvikling af turistdestinationer og nye turistprodukter. De opgaver kommer i stedet til at ligge hos regionerne og branchen selv.

VisitDenmark har gennem længere tid ventet på regeringens udspil, men nu ser det ud til, at de kan imødese en afklaring. Spørgsmålet er så, om den nye plan er den bedste rollefordeling. For i en længere årrække har dansk turisme stort set kun kendt til tilbagegang. Fx kunne en global og kostbar markedsføring af 200 året for vor verdensberømte digter H.C. Andersens fødselsdag ikke inspirere til øget besøg af turister. Begivenheden havde endog fået kronprins Frederik og hans kone Mary til at rejse rundt i hele verden for at udnævne¤H.C. Andersen ambassadører, men nej, det gav ikke mange turister. Andre kendte seværdigheder som Den Lille Havfrue, Amalienborg o.l. er heller ikke mere nok for turisterne.

Danske turismeerhverv er i en meget alvorlig krise. De seneste tal fra Danmarks Statistik viser, at antallet af turistovernatninger i 2009¤er faldet drastisk. Og de turister der indfandt¤sig oplevede at være på besøg i måske EUs dyreste land med hensyn til næsten alle former for forbrugsvarer. Det kan der muligvis ikke politisk ændres ved, men så må erkendelsen nok være, at Danmark ikke mere er et udpræget land at besøge for turister. I hvert fald ikke for den største gruppe - familier.

Udspillet fra regeringen indeholder, som 

turistbranchen selv gør opmærksom på, ikke, at der bliver ændringer med hensyn til de danske momsvilkår for hotel- og restaurationsydelser.

- Det er ellers en sag branchen har kæmpet for i måske 15 år, men skiftende regeringer har ikke vist sig villige til at ændre de nuværende regler på området. 

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?