Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Virksomheder har sjældent krav på at få forbrugernes cpr-numre udleveret. Alligevel oplever forbrugere, at de bliver afkrævet deres cpr-nummer, når de afslutter en handel. Tænk dig godt om, før du oplyser det.
Spørgsmålet er om forbrugerne har pligt til at oplyse deres cpr-nummer, når de afslutter en handel?
Svaret er, at en erhvervsdrivende gerne må spørge om cpr-nummeret, men at han ikke kan kræve at få det udleveret, når forbrugeren betaler kontant.
Når en erhvervsdrivende beder om forbrugernes cpr-nummer, så kan det fx¤være fordi, det er en hurtig og nem måde at dobbelttjekke forbrugerens adresse på, så varen bliver sendt det rigtige sted hen. Det kan også være for at gemme forbrugerens oplysninger, så de ligger klar til næste handel.
Det er jo en forståelig og helt uskyldig grund. Men som erhvervsdrivende skal du være opmærksom på, at du kun kan forlange folks cpr-nummer i forbindelse med løbende aftaler, og det skal være aftalt inden aftalens påbegyndelse.¤
En løbende aftale kan for eksempel være oprettelse af telefonabonnementer, avisabonnementer eller et medlemskab.
I de situationer, hvor dit cpr-nummer er unødvendigt for at gennemføre handlen, så kan forbrugeren overveje, om han vil finde et andet sted at handle.
Hvis dit cpr-nummer en dag falder i hænderne på de forkerte, så kan det blive misbrugt til for eksempel at stifte gæld i dit navn eller til at få adgang til din bankkonto. Derfor skal du tænke dig godt om, før du giver det fra dig.¤
Pas på dine personlige oplysninger:
• Vær varsom med at opgive dit cpr-nummer. Meget få virksomheder har reelt brug for at kunne identificere dig via cpr-nummeret.
• Giv kun dine konto- og kreditkortoplysninger til virksomheder, som du har tillid til.
• Tjek bevægelserne på din konto med jævne mellemrum, så du ved præcis, hvad du betaler til.
• Læs altid betingelserne ved en handel, før du afleverer dine konto- og kreditkortoplysninger
• Hvis du kommer i tvivl, så bør du overveje, om du vil handle et andet sted.
For yderligere oplysninger kontakt:
Pressetelefonen i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, tlf. nr. 29 24 70 60