Når tilbuddet er godt, er køberne straks til stede
Mange danske restauranter, kantiner og private husholdninger indretter i stor udstrækning deres menuer efter, hvad der er på tilbud. Er der et godt tilbud, så køber de ind. Også gerne til fryseren for senere anvendelse. Den form for lager kan i det lange løb give en god fortjeneste, og i mange tilfælde stammer et overskud fra tilbud.
De danske familier er i høj grad også tilbudsjægere. Selvom de næsten alle siger, at de går ind for mere økologi, så er virkeligheden i supermarkedet, at de endnu oftere¤køber den billigste vare og helst varer, som er på tilbud.
Den danske husmor har i det daglige ikke megen tid til indkøb, men hun finder alligevel næsten altid tid til fx at gå i to supermarkeder for at købe det bedste tilbud.
Indkøb & holdninger har kun for ganske få, uanset om der er tale om indkøb til professionelle køkkener eller til¤private husholdninger, meget med hinanden at gøre.
Danskerne handler "globalt"! Og det vil sige, at har andre udbydere varen til en billigere pris, så køber de dér!
Så kunne man måske¤tro, at indkøbere, professionelle som private, ikke tænker så meget på kvalitet som på pris. I så fald er det en fejlopfattelse, for man ønsker (forlanger) sammenlignelig kvalitet til den billigst mulige pris!
Denne danske forbrugerindstilling rækker også videre globalt og kræver derfor hele tiden stor opmærksomhed på effektivitet hos producenterne.