Sealed Air Denmark A/S

Over 100 medlemmer af den europæiske osteindustri samlet i Paris for at kigge ind i fremtiden

Tidligere på året deltog osteproducenter, kunder og fagpresse fra 19 lande i et to-dages "Cheese 360°"-seminar i Packforum®, Sealed Airs kundecenter i Paris. Det interaktive program præsenterede emballageinnovationer og markedsanalyser, beregnet til at gøre en målbar forskel i at møde fremtidens udfordringer for oste og øvrige mejeriprodukter. Seminarets første dag satte fokus på forbrugerspørgsmål og de fremherskende megatrends såsom bekvemmelighed, forkælelse, helse og etik. På dag to, deltog deltagerne i et teknisk forum med præsentation af banebrydende teknologi konstrueret til at sikre uovertruffen bæredygtighed, effektivitet og kvalitet. I sine indledende bemærkninger definerede Jan Wieth, adm. direktør for den globale mejerisektor hos Sealed Air, de klare drivkræfter bag virksomhedens aktiviteter på tværs af alle de sektorer, hvori den er til stede - værdiskabelse og forbruger-convenience - og disse slog tonen an for hele arrangementet.

Stof til eftertanke

Leder af markedsanalysebureauet Gira, Christophe Lafougère skød seminaret i gang med et provokerende spørgsmål til deltagerne: "Er ost stadig værdiforøgelsen af mælk?" Han citerede globale statistikker, der afslører, at efterspørgslen efter mælk vil overstige udbuddet i en overskuelig fremtid. Det betyder stigende pres på producenterne for at vælge mellem konkurrerende anvendelsesområder for mælk - og mælkepulver ser ud til at overhale ost som mest attraktivt. En anden central afsløring i Christophe Lafougères præsentation var en forventning om et markant skift i salgskanaler for ost. I 2000 blev 69% af den ost, der fremstilles i EU, solgt til detailhandlere, 18% til cateringsektoren og 13% til industrien. Aktuelle skøn forudsiger at disse tal vil være 65%, 20% og 15% i 2015. Og dette kalder på handling fra de europæiske osteproducenter for at investere betydeligt i at differentiere deres produkter gennem teknologi og marketinginitiativer.

Forstå, hvad forbrugerne ønsker og værdsætter

Jonathan Banks, en uafhængig specialist i at spore og forudsige forbrugeradfærd og trends, fortalte om sin indgående forskning i faktorer, der påvirker det nuværende og fremtidige marked for ost. Han illustrerede, hvordan aftagende økonomisk tillid er omsat til vækst i discount-segmentet, en stigning i salg af handelsmærker samt øget efterspørgsel efter tilbud. Og at fremhæve den afgørende magt i varemærke-værdien i denne sammenhæng var en skræmmende statistik. Ifølge nyere forskning af Bain & Company, mener 80% af varemærke-direktørerne at deres mærker giver en overlegen kundeoplevelse - kun 8% af kunderne er enige. For at håndtere netop dette dilemma fremhævede, Sam Clough, kreativ designer hos Sealed Air emballagens store kommunikative magt. Hans portefølje af kreative løsninger omfatter brug af mærkning til story-telling og positionerende autenticitetsudtryk, der især appellerer til traditionsrige osteprodukter, tryk på ellers glemte overflader og kombinationskampagner, der integrerer mobilteknologi for at nære mærkeloyaliteten.

Vækst i handelsmærker

I en rundbordsdiskussion om fremtiden for ostemarkedet ud fra perspektiverne i detailhandel, foodservice og distribution, imponerede Giovanni Panzeri fra Conad deltagerne med beviser på, hvordan Italiens største uafhængige andelsselskab med succes har anvendt handelsmærker, de såkaldte private labels til at differentiere sine produkter og opnå imponerende markedsandele. En strategi, som i sin yderste konsekvens førte til lanceringen af private label-butikken "Sapori & Dintorni". Denne eksklusive detailhandler tilbyder førsteklasses produkter, ofte lokalt producerede, for netop at tilgodese tendenserne for forkælelse, helse og etik. Denne præsentation var den perfekte platform for introduktionen af dagens "Solutions Lab" ved Pascal Metais, udviklingschef EMEA hos Sealed Air. På denne interaktive rundvisning var emballage og materialer til forbrugerenheder i rampelyset. Topscorere blandt drivkræfterne demonstreret her var "best in class" automatisering, udseende og bekvemmelighed, innovation, bæredygtighed, omkostningseffektivitet og "deli-frisk følelse". I forreste række fra produktporteføljen var Darfresh®, en elegant skinpakning egnet til produktion på små semi-automatiske og store fuldautomatiske linier, og Cryovac BDF®, en MAP krympepakning, der benytter den tyndeste film på markedet (25 um). Særdeles praktiske ståposer og almindelige poser tiltrak sig også betydelig opmærksomhed fra deltagerne som et effektivt alternativ til de almindeligt anvendte bægre.


Objektivt afprøvet

Som indledning til den teknisk fokuserede andendag af "Cheese 360º", præsenterede Helena Panfil-Kuncewicz, professor i mejerividenskab og kvalitetsledelse på det naturvidenskabelige fødevarefakultet ved universitetet i Warmia og Mazury i Olsztyn, Polen, ny forskning omkring de rheologiske egenskaber af vakuum-pakket modning af ost. Det viste sig, at Sealed Airs bløde vakuumkrympeproces overgår hårde vakuumprocesser, idet den fører til en reduktion i deformering af osten, en mere elastisk og blødere struktur samt stærk præstation i sensoriske tests.


Naturligt innovative

Søren Herskind fra Chr. Hansen, den danske specialist i naturlige ingrediensløsninger, så på naturligt baserede metoder til at opfylde de krav, som dagens og morgendagens osteforbrugere har. De vigtigste emner på hans dagsorden var skræddersyning af ostekulturer for at påvirke den endelige kvalitet positivt, kontrolleret modning for at fremme smagen såvel som saltreduktion for at imødekomme skærpede lovgivningsmæssige- og slutbrugerforventninger til sund ernæring. Uwe Becher fra Alpma, producent af udstyr til ostefremstilling, supplerede dette med en præsentation af de nyeste systemer til at fremme en omkostningseffektiv opskæring efter vægt. Fordelen ved maskineriet inkluderer hastighed, minimalt spild, praktisk modulopbygning, og endda overlegen intelligens på grund af funktioner såsom et integreret røntgenanlæg, der er særlig fordelagtigt ved produktionen af schweizisk ost.


Bæredygtighed tankegang skal næres

Direktør for Sealed Air SmartLife® Sustainability Solutions, Eugenio Longo valgte en trestrenget tilgang til spørgsmålet om miljøansvar. Han forklarede først deltagerne, hvordan de troværdigt kan forsvare deres nuværende position ved hjælp af afprøvede faktuelle oplysninger. Med afsæt i dette og ved hjælp af det virkelige eksempel Grana Padano ost, definerede han centrale tiltag til reduktion af CO2-aftrykket i forbindelse med effektiv produktpositionering. Endelig opholdt han sig ved det italienske eksempel for at illustrere, hvordan bæredygtighed udgør en levedygtig forretningsstrategi, som i dette tilfælde er forbundet med brugen af Cryovac BDF® barrierefilm og Cryovac® vakuumbarriere krympeposer.

Løsninger i aktion

Emmanuel de Chavagnac delte Compagnie de Fromages erfaringer i at arbejde med Sealed Air for at finde en emballageløsning til Mozzarella og Emmental ost, der ville opfylde de internationale standarder på et omkostningseffektivt drevet marked. Han havde valgt Flowvac-systemet til at køre med Cryovac® vakuumkrympematerialet (VS96DC) og kunne rapportere, at den meget fleksible, fuldautomatiske pakkelinie havde været den direkte vej til fremragende præsentation og forlænget holdbarhed. Afrundingen af det tekniske forum på "Cheese 360º" var et "Solutions Lab" dedikeret til industrielle enheder. De fire vigtigste områder, man kiggede på, var automatisering og opdelte kammerprocesser til posesystemerne, PakFormance® og osteemballager såvel som Diversey® bæredygtige rengørings- og hygiejneløsninger. Tilbagemeldinger fra deltagerne viste, at 360 graders tilgangen på Sealed Airs osteseminar både havde givet dem stof til eftertanke og konkrete løsninger til at holde trit med et dynamisk og skiftende marked.

For flere oplysninger om denne pressemeddelelse,

kontakt venligst Helle Andersson:

Tlf.: +45 4485 3714 eller Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

 

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?