...og nu er livet meget nemmere for mennesker, der ikke tåler laktose
Salget af laktosefri mejeriprodukter stiger støt, skriver Foodculture. Der er nu mere fokus på laktoseintolerance, og¤nye produkter og et godt samarbejde med supermarkederne er vellykket.
Markedet for de såkaldte mælkesubstitutter vokser. Stadig flere danskere køber mælkeprodukter, der er anderledes end de klassiske af komælk, enten fordi de er baserede på fx soja, ris eller havre, eller fordi de er fri for laktose.
Arla oplyser, at de de seneste år har haft et mersalg af laktosefri produkter på 100 pct. og omsætter nu for omkring 100 mio. kr. i den kategori. Særligt laktosefri mælk og yoghurt sælger.
Arla lancerede i januar 2013 tre nye laktosefri produkter og har nu i alt syv på hylderne, bl. a. yoghurt med og uden smag, mælk, skolemælk, piskefløde og fraiche 15 pct. Thise Mejeri har en kakaomælk og en yoghurt, mens Naturmælk er på vej med en yoghurt.
I Astma Allergi Danmark glæder man sig over, at der endelig er kommet flere laktosefri mejeriprodukter i handlen. Det gør livet utrolig meget nemmere for de mennesker, der enten ikke tåler laktose eller ikke ønsker det i kosten!
Laktose er et problem for personer, der ikke kan nedbryde det naturlige sukker (laktose) i mælken. Når laktoseintolerante drikker fx mælk - uanset fra hvilket dyr - får de ondt i maven og diarré.
Ingen ved helt præcis hvor mange danskere, der¤ ikke tåler laktose, men et kvalificeret gæt er ca. 4 pct. Men antallet af laktoseintolerante ser ikke ud til at være steget.
Laktosefrit købes af kunder, der ikke tidligere købte mælkeprodukter. Forbrugerne efterspørger laktosefrit, og de vil meget gerne have laktosefri alternativer til de almindelige mælkeprodukter, så de kan lave almindelig morgenmad, frokost og aftensmad uden laktose.
I Sverige er omsætningen af laktosefri produkter i omegnen af 1 mia. svenske kr, oplyser magasinet Mejeri.