Det står for uklart for forbrugerne, hvad de notorisk får for pengene ved at skulle betale en hel del ekstra for økologisk- og frilandskød
Forbrugerne tager det for givet, at dyrevelfærd & fødevaresikkerhed er i orden på alt fersk kød, og de orienterer sig derfor sjældent efter særlige mærker i køledisken. Danskerne har helt overvejende tillid til, at alt kød i køledisken er i orden, viser en ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer. Derfor er det naturligvis umiddelbart svært at sælge dyrere økologisk- og frilandskød. Forbrugerne regner - næsten uden forbehold - med, at supermarkedet fjerner kød fra hylderne, hvis de opdager, at der er noget galt.
Undersøgelsen blev foretaget under hestekødsskandalen og lige efter Borgens kontroversielle tv-afsnit om medicinrester i svinekød, men selv ikke dét fik forbrugerne til at tvivle på kødet i supermarkedet. Der er stadig fuld tillid til både landmænd, virksomheder og myndighedernes kontrol.
Danske forbrugere overvejer generelt prisen og går ud fra, at alt andet er OK. KUN hvis de får mistillid til de generelle standarder, vil de se sig om efter alternative produkter.
Det er selvsagt en stor - måske for stor¤ udfordring for økologisk- og frilandskød at overbevise¤forbrugerne om bedre sundhed!
Produktionsmetoder gør, at dette kød koster en del mere, men hvis forbrugerne - bortset fra idealister - skal være villige til at betale mere,¤må de vel også kunne forlange, at det helt tydeligt er klart, hvad de får for pengene!
Det er rigtig positivt, at der er stor tillid til alle varerne i køledisken. Men ønsker nogle forbrugere at gå et skridt videre, kan de orientere sig efter for eksempel økologi-mærket eller friland.