Man skal passe godt på autenciteten om fairtrade og økologi
Unge er nogle af de mest engagerede i fairtrade. Men et stort problem er, at varerne er for dyre.
Fairtrade Mærket er stærkt udbredt blandt de yngre forbrugere, og¤ni ud af ti af de 18-34 årige¤er bekendt med, hvad det står for, viser en markedsanalyse, som Epinion har foretaget for Landbrug & Fødevarer.
De unges engagement daler dog, når de, i lighed med økologiske produkter, skal lægge varerne i indkøbskurven!
Fairtrade Mærkets forsøger at få et bedre samarbejde i gang med supermarkederne, så fairtrade produkterne i stigende grad fx kommer med i tilbudsaviserne.
De yngre forbrugere læser¤ikke mange aviser, så styrkelsen af engagerede for fairtrade skal i høj grad ske gennem de sociale medier.
Det væsentlige er, at forbrugerne kan identificere sig med brandet, og at det er autentisk.
I¤tidens¤løb har der været en del misvisende eksempler¤for fairtrade.