Kilde: A&B Analyse bragt i FødevareWatch

" Et nyt virksomhedsbarometer viser danskernes holdning til en række fødevarebrands. Se her, hvem der klarer sig godt, og hvem der klarer sig knap så godt.

Det skal være sundt, jordnært og gerne lugte en lille smule af gårdbutik, hvis et fødevarebrand skal stå stærkt i danskernes bevidsthed.

Det viser et virksomhedsbarometer, som A&B Analyse har foretaget for FødevareWatch, hvor man har spurgt til danskernes opfattelse af en række kendte varemærker.

Undersøgelsen

A&B analyse har spurgt 1.132 repræsentativt udvalgte danskere om deres kendskab til og opfattelse af en række kendte danske mærker.

De stærkeste mærker synes at have nogle evner på det sundhedsmæssige område. Det er fødevarer, vi generelt anser for sunde eller som minimum for sober kost. Det er brød, og det er fisk, men også mærker, der regnes for lokalt producerede eller gårdbutik-agtige som Løgismose, siger analysechef René Frederiksen.

I analysen har man spurgt til både kendskab og opfattelse og blandt de mærker, der scorer højest på begge parametre finder man Kohberg, Schulstad og Løgismose, mens 3-stjernet, Danpo og Danish Crown skraber bunden.

De udfordrede mærker er typisk mærker, der anses for mindre sunde. Det kan for eksempel være alkohol-, sukker eller fedtholdige produkter, men det er også masseproducerede eller med reminiscenser af salmonella-problematikker, som stadig knyttes til fjerkræprodukter," siger René Frederiksen.

Her er danskernes favoritsupermarked

Tallene med + foran angiver andelen, der har svaret, at de tænker overvejende positivt om brandet, mens tallene med - foran angiver andelen, der svarer, at de tænker overvejende negativt om brandet. De resterende procentdele er

fordelt på en neutral holdning til brandet og manglende kendskab til brandet.

De stærke mærker
Kohberg - + 57,4 pct. / - 1 pct.
Schulstad - + 54,7 pct. / - 1,6 pct.
Løgismose - + 51,6 pct. / - 1,6 pct.
Royal Greenland - + 53,4 pct. / - 4,6 pct.
Hanegal - + 39,4 pct. / - 0,9 pct.
Rynkeby - + 53,9 pct. / - 3,0 pct.
Carlsberg - + 50 pct. / - 6,6 pct.

De udfordrede mærker
Royal Unibrew - + 35,8 pct. / - 7,3 pct.
Stryhns - + 38,8 / - 8,8 pct.
Arla - + 42,5 pct. /¤ - 13,7 pct.
K-Salat - + 35,6 pct. / - 10,2 pct.
Danæg - + 29,5 pct. / - 9,4 pct.
Harboe - + 32,2 pct. / - 11,6 pct.
Kims - + 33,6 pct. / - 15,7 pct.
Danish Crown - + 30,3 pct. / - 12,9 pct.
Danpo - + 24,6 / - 14 pct.
3-Stjernet - + 28,6 / - 19,6 pct.

De svage mærker
Hedegaard Foods - + 14,8 pct. / - 2,4 pct.
Rose Poultry - + 15,1 pct. / - 7,0 pct.

Det talentfulde mærke
Friland - + 39,2 pct. / - 1,4 pct. ".

 

 
Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?