Det er ikke usædvanligt for en brancheforening, at man helst taler om: Hvad der sker.
Men medlemmerne ville sikkert have mere gavn af at få at vide: Hvad der kan ske.

Et højaktuelt emne er den alvorlige økonomiske krise, mange restauranter befinder sig i. Det drejer sig om adskillige hundrede beværtninger og spisesteder, som stærkt er på vej til at gå ned, og de fleste af dem er i realiteten gået ned.

Det er ikke nemt at finde ud af, hvilken informationsstrategi restauranternes brancheforening (Horesta) anlægger overfor deres medlemmer; men det har været kendetegnende, at foreningen kommer meget sent frem med tilkendegivelser og forslag til løsninger på kritiske spørgsmål.

Vi har vanskeligt ved at tro, at foreningen ikke i meget lang tid har haft kendskab til branchens faretruende økonomiske forhold.

Signalerne har været mere end åbenlyse!

Også om tidligere emner som:

  • sort arbejde i hotel- og restaurationsbranchen
  • alvorlig brandfare på mange etablissementer
  • dårlig køkkenhygiejne i mange restaurationskøkkener
  • faldende turistindtægter

kom foreningen meget sent på banen.

Foreningens parole var typisk: Vi er netop i gang...

Det skulle den have været længe før.

Foreningens medlemmer betaler i tusindvis af kroner i kontingent, og derfor må de forvente/forlange, at deres forening er på forkant, ellers kan de ligeså godt nøjes med at læse en af dagens aviser.

MEALS har skrevet adskillige artikler om nedturen i restaurationsbranchen som fx:

1/9 2001: Nu kroerne - hvem næste gang?
9/11 2001: Voldsom nedtur for hotel- og restaurantbranchen
24/11 2001: Pas på… pengene bliver i lommerne

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?