Nu kører fedme-toget igen landet rundt, og denne gang er skribenter fra de såkaldte seriøse blade som fx Berlingske Tidende også steget på. Inde i dette bladhus er man, efter at have solgt sig til norske ejere, som ligeud har sagt, at nu skal der tjenes penge, ikke mere indstillet på, kun at lade de andre medier løbe med de "gode historier".

Derfor stanger avisens lederskribent også frejdigt ud: Danmark bliver federe og federe.

Denne antagelse har MEALS ikke (Ugebrev 24/2002 Kampagnerne virker - danskerne taber sig og 27/2002 NU kun 1 slankekur - færre kalorier).

Men skulle man gå ind i mediernes tankegang, så må man fastslå, at de mange tiltag i de sidste 30 år om kost & ernæring har været spildt, i betragtning af at danskerne bliver federe og federe.
Tænk hvad husmødre, kogekoner, husholdningslærere, regeringer, udvalg, madskribenter, journalister, ernæringseksperter og andre eksperter, forfattere, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, brochurer, bøger osv osv har anvendt af tid & penge i de mange år.

Det helt pudsige ved ny-erkendelsen er, at de "nye" kostråd til fuldkommenhed er de samme, som de gamle var: mindre fedt, mere motion og oplysning i bl.a. skoler og kantiner.

Det er derfor nok bare en sommerhistorie benyttet af medier, som skal have nyheder hver dag, og fx ikke dagligt kan slå en sludder af med folketingsmedlemmerne på grund af deres ferie til oktober.

Når der er gået et par dage, så taler ingen vist mere om de "nye" kostråd, for sagen er

· at de voksne danskere har slanket sig

· at børnene ikke er blevet federe

· at børns kondital er udmærket

· at de ældre "grå pantere" er så fysisk stærke som aldrig før

Tidligere fødevareminister Ritt Bjerregaard (S) søsatte mange initiativer om kost & ernæring og havde en bred vifte klar og i støbeskeen. Hun engagerede sig hvor maden blev fremstillet, solgt, lavet, for råvarerne, ved snak i øjenhøjde med brugerne på institutioner, skoler, kantiner m.v. og ved jævnligt at indkalde pressen, så den vidste, hvad der var op, og hvad der er ned.

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?