Månedens spørgsmål i juni 2004 var:

Vil udenlandske mejeriprodukter få fodfæste på det danske marked?

JA: 76,4%
NEJ: 23,6%

Undersøgelsen må mane til eftertanke hos først og fremmest Arla, men også i mejerisektoren i det hele taget.

Man kan måske leve med, at udlandet tager markedsandele i Danmark, hvis Danmark til gengæld tager givtige markedsandele i udlandet, helst i endnu større omfang. Men sådan spiller klaveret ikke, for mekanismen er som regel - blandt andet også med øllet -, at hvis danskerne ikke nærmest river vore egne produkter ned fra hylderne, så tænker man ude omkring sit...

Det var gyldne tider, da danske fødevarer var så værdsat, at de nærmest solgte sig selv. Bare et lille dannebrogsflag gjorde, at ordrerne næsten kom flyvende ned fra himlen. 
Men ude omkring i den store vide verden blev man dygtigere og dygtigere, så når vores eksportdirektører kom ud med salgsmappen,¤blev de oftere og oftere mødt af "anything you can do I can do better", og oftere og oftere var det ikke bare snak, men en realitet, vi ikke kunne konkurrere med.

Da det¤internationalt gik så strygende for danske levnedsmidler,¤indså man ikke vigtigheden af at pleje salget på hjemmemarkedet, og dermed sit image i videre perspektiv. "Det går jo helt af sig selv", har vi tit fået stukket i næsen af generationen af marketingfolk.

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?