For niende gang i træk bringer MEALS forud for turistsæsonen en statistik over, hvor turisterne tænker på at holde deres sommerferie. Det danske statstilskud udgør efterhånden over 120 millioner kroner om året med det formål at skaffe flere turister til landet, men desuagtet oplever vi, at turisterne i stort omfang fravælger Danmark som ferieland.

Denne første prognose for 2005 tyder heller ikke på fremgang. Næste prognose kommer i april 2005, så må vi se til den tid, om billedet har ændret sig.

ALLE prognoser har ramt plet

I alle foregående statistikker har Danmark været placeret blandt de mindst attraktive steder at holde ferie. Var det så bare gjort med disse forudsigelser, så kunne man trække på skulderen, men kendsgerningen er, at de hver eneste gang har ramt plet.

Danmark markedsføres fra 14 kontorer i andre lande, og sammen med virksomheder som bl.a. SAS, DFDS, hoteller og den slags virksomheder foretager man kostbare fremstød, som skal skabe opmærksomhed omkring Danmark som ferieland.

Total-markedsføring er ved at smuldre

Det er nogenlunde samme markedsførings-skabelon, som har været¤været anvendt i en årrække, men¤man¤når øjensynligt ikke¤ igennem til det brede udenlandske publikum som fx enlige, par, børnefamilier, velhavende og andre.

Derfor er der¤ved at være¤murren med hensyn til den hidtidige internationale markedsføring af Danmark. Flere lokalområder ønsker i hvert fald selv at stå for markedsføringen af deres område. Det er en tanke DanmarksTuristråds administrerende direktør Ulrik Bülow tager skarpt afstand fra. Han mener fortsat, at Danmark skal sælges samlet; men da denne form ikke skaffer flere turister, måske tværtimod, så er det nok på tide, at sadle om - måske helt om.

Er det store tilskud fornuftigt

MEALS har i tidligere artikler været inde på, at de store tilskud fra staten, nemt kan blive en sovepude. Den bedste reklame er faktisk gratis - nemlig mund til mund metoden.

Turister der kommer glade og tilfredse hjem fra ferie i Danmark, anbefaler os med glæde til andre osv - pyramidespil.

- Som i tidligere undersøgelser er 500 personer i 16 lande blevet spurgt, hvor de agter at holde deres ferie. De adspurgte personer har svaret ud fra deres viden om en række kriterier for en god ferie.

Snart kommer Østeuropa med i statistikken

Man skal også være opmærksom på, at en række østeuropæiske lande fremover vil komme med i statistikken. Der arbejdes pt på at indrage i hvert fald fem af disse lande.

Statistikken omfatter følgende emner - 10 point er bedst fx billigst.

  1. solsikker sommerperiode

  2. prisniveau (restauranter o.l.)

  3. prisniveau (dagligvarer o.l.)

  4. seværdigheder


december 2004

  a b c e sum
Belgien 5 4 4 5 18
Danmark 5 5 5 5 20
Finland 5 5 5 4 19
Frankrig 9 6 6 9 30
Grækenland 9 8 7 8 32
Holland 5 5 5 5 20
Irland 5 6 6 5 22
Italien 9 7 7 8 31
Norge 5 4 4 4 17
Portugal 9 8 8 7 32
Schweiz 6 5 5 5 21
Spanien 9 7 8 7 31
Storbritannien 6 6 7 9 28
Sverige 5 5 5 6 21
Tyskland 7 6 6 8 27
Østrig 7 5 6 8 26

 

  1. Grækenland, Portugal 32
  2. Italien, Spanien 31
  3. Frankrig 30
  4. Storbritannien 28
  5. Tyskland 27
  6. Østrig 26
  7. Irland 22
  8. Schweiz, Sverige 21
  9. Danmark, Holland 20
  10. Finland 19
  11. Belgien 18
  12. Norge 17

 

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?