Indkøbsturen er blevet en udflugt til stalden, hvor man kan se, høre og lugte det gode oksekød, inden man køber det, viser en stor trend-undersøgelse foretaget af ACNielsen i samarbejde med¤Kødbranchens Fællesråd. Det skulle være et nyt nærhedsprincip for et stort antal danskere, når de ønsker lækkert oksekød.

Flere og flere søger nemlig væk fra køerne i supermarkedet og ud på landet, hvor de køber store partier oksekød direkte fra landmanden (gårdbutik), fordi de mener, at hans bestand giver et anderledes ærligt billede af, hvordan kødet er blevet til.

Ifølge den omfattende undersøgelse, som analysefirmaet ACNielsen AIM har foretaget i samarbejde med Kødbranchens Fællesråd, er det hver femte forbruger, fortrinsvis i landdistrikterne, kvinder og forbrugere med højere uddannelse, der årligt køber kød ved stalddøren.

"I dag er der prestige i at bruge sin rolle som kritisk forbruger. Der er gået sport i at finde de gode råvarer selv ved at møde en ægte landmand (som til daglig må kæmpe hårdt med sit renommé) og et hold køer." Det skulle signalere overskud, etik og kreativitet af den slags, som i disse tider er i højeste kurs.

"Vi elsker, at tingene ikke bare er masse­producerede dimser uden identitet. Vi elsker, når maden, møblerne, brillerne, bilen, bamsen eller blusen har en historie, især hvis det er en historie, der fremhæver, at vi ikke bare er bevidstløse forbrugere, men livsnydere, der vil have kvalitet" (Gucci).

I den sammenhæng er stalddørskøbet genialt", siger Kødbranchens Fællesråd

- Måske tilmed økonomisk genialt for alle parter.

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?