For det traditionsrige danske bacon kan 2004 vise sig at have været et skæbneår, for det var året, hvor landets største dagligvarekæde, Coop, bød polsk bacon indenfor i deres kølediske. På bare seks måneder har polsk bacon erobret en markedsandel på ikke mindre end ca. 75 procent!

Denne helt usædvanlige gennemslagskraft hos forbrugerne skyldes, at kvaliteten er i top og prisen i bund - kun en tredjedel af hvad anden bacon koster.

Man kan derfor umiddelbart undre sig over resultatet af en netop foretaget undersøgelse af analyseinstituttet Observer for Landbrugsraadet, som med suverænt flertal viser, at danskerne siger, at de vil spise dansk, fordi de mener, at danske fødevarer er bedre end de udenlandske. 

Et er hvad man siger...

Landbrugsraadets formand Peter Gæmelke udtaler i anledning af undersøgelsen; Danskerne siger, at de elsker danske fødevarer, og derfor forstår han ikke, at de køber flere og flere udenlandske produkter.

Den samme troløshed gør sig også gældende med hensyn til de økologiske produkter. Ca. 90% svarer, at de går ind for økologiske produkter, men kun 3-4 procent putter dem i indkøbsvognen.

Heldigvis er der andre dansk-forarbejdede fødevarer end bacon, men eksempel på eksempel om fravalg af danske produkter bliver til en flok. I ugebrev 34/2004 skrev vi artiklen: Tyske pålægsmadder en succes.

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?