Nogle forbrugere er lidt forbeholdne overfor færdigretter. De har nu fået nye muligheder med Ready to Cook produkter, der er en blid mellemting mellem råvare og færdigret.

Fersk kød branchen i Europa har haft en begrænset vækst, og nogle producenter af fersk kød har indset, at der er behov for differentiering for at kunne bevare og vinde markedsandele. Det kan være kødbranchens svar på det prispres, der er opstået på grund af detailhandelens egne mærker. Forskellige farver og unikke former på emballagen, kan også hjælpe kødbranchen med at skille sig ud fra deres konkurrenter og skabe et særligt mærke, som forbrugerne kender og værdsætter.

Ready to Cook er på vej op

En anden måde at differentiere sig på og appellere til slutforbrugeren, er at fokusere på et sortiment af Ready to Cook produkter (tilberedte, kølede og frosne madvarer, som kun skal åbnes og opvarmes, undtagen fuldt tilberedte færdigretter). Ready to Cook er ikke et nyt koncept for detailhandlere og små slagterforretninger, men det er et ret nyt koncept for store kødproducenter.

Skinker i CPET-bakke
Skinker i CPET-bakke

Pakning i beskyttet atmosfære (MAP) har givet nye muligheder for kød­producen­terne, og de kan nu tilbyde detailhandelen og forbrugeren et sortiment, der også indeholder Ready to Cook produkter. I Storbritannien har man især set en hurtig udvikling af disse produkter. Omsætningen er fordoblet inden for de sidste fem år, og denne vækstrate forventes at fortsætte, ikke kun i Storbritannien, men også i andre lande i Europa.

Ny forbruger-type giver højere profit

Ready to Cook produkter appellerer specielt til forbrugere, som ønsker at deltage aktivt enten i forberedelses- eller i tilberednings­processen og fortsat viger tilbage fra at købe en fuldt tilberedt færdigret. Forbrugerne vælger kompo­nen­terne til et måltid ved at købe fx marineret kød, som kan lægges direkte i ovnen, og kombinere det ofte med en færdig salat, en bagekartoffel, hvidløgsbrød og sauce, der blot skal varmes op. Denne løsning med delvis eller helt forberedte komponenter, der er klar til tilberedning og opvarmning, giver forbrugeren uendelige muligheder for at skabe deres eget måltid.

Forbrugerne har bedre samvittighed, fordi de deltager aktivt i at udvælge komponenterne til måltidet og delvis forbereder og kombinerer dem for at skabe et komplet måltid. Ready to Cook produkterne giver kødproducenterne mulighed for at forbedre omsætningen og indtjeningen på et stærkt konkurrence­præget og langsomt voksende marked. De kan nu tilbyde en produktgruppe, der tilfører varen ekstra værdi overfor såvel detailled som forbruger.

Valg af emballage

Ready to Cook produkter åbner også nye muligheder for emballageproducenterne. Hidtil har disse produkter været indpakket i aluminiumfolie eller almindelige PS-bakker, men nu hvor der findes bakker til almindelig ovn og mikrobølge­ovn, er brugen af CPET-bakker til disse produkter steget. Disse ovnfaste CPET-bakker giver kødproducenterne forskellige valgmuligheder med hensyn til farve, form og overflade, hvilket gør produktet yderst attraktivt for kunderne og adskiller det fra konkurrenternes. CPET-bakker giver producenterne af Ready to Cook produkter en ekstra fordel, idet de er egnet til frysning og efterfølgende opvarmning direkte i ovnen. For forbrugerne betyder det,¤ at de slipper tage produktet ud af pakken og anrette det på et ovnfast fad før tilberedning. For en lille meromkostning sammenlignet med almindelige PS-bakker giver ovnfaste CPET-bakker, derfor Ready to Cook væsentlige fordele. Sammenlignet med almindelig emballage giver CPET-bakkerne en bedre produkteksponering og mindre arbejde, da de ikke skal vaskes op. CPET-bakker kan endda tages direkte fra ovnen og bruges som serveringsfade.

Selvom 'Convinience' nævnes i næsten alle artikler om madvarer og måske efterhånden er lidt fortærsket, er det et uomtvisteligt faktum, at forbrugerne efterspørger det og er villige til at betale for det. Mange kødproducenter og detailhandlere har allerede erkendt, at innovativ emballage kan bidrage til øget convinience for forbrugeren.

 

Det forventes, at CPET (polyethylenterephthalat), som er det foretrukne emballagemateriale inden for færdigretter, også vil blive den foretrukne emballage til Ready to Cook produkter.

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?