Det ser omsider ud til, at turismeorganisationerne har indset, at Danmark ikke er blandt turisternes foretrukne ferielande. I de seneste par år har disse organsationer ellers i både skrift & tale spået, at nogle king-size begivenheder ville trække mange turister til Danmark fra nær og fjern.

Det hele var et eventyr

En af begivenhederne skulle være, at landets kronprins på en bar i Australien mødte og forelskede sig i en pige, som han nu er blevet gift med og skal have barn med. Men i de kongelige kredse¤både herhjemme og i udlandet¤ er sådanne ægteskabelige forløb -¤trods små variationer - blevet så sædvanlige, at de ikke vækker megen interesse.¤ Måske kunne i stedet det fordums mere kongelige være en oplevelse.

En anden af de helt store begivenheder og af international karat skulle have været H.C. Andersens 200 års fødselsdag. Over hele kloden udnævnte man man flere hundrede Andersen ambassadører, mange blev endda kåret ved personligt fremmøde af kronprinseparret Mary og Frederik. Disse ambassadører har efterfølgende ikke i større antal udvist megen interesse for sagen.

Selv det store H.C Andersen-arrangement i vor egen hovedstad kunne ikke trække tilstrækkeligt med publikum, og tv-produktionen af showet havde ikke interesse i udlandet.

Man bliver nok nødt til fremover i turisme­sammenhæng at indstille sig på, at hverken de kongelige eller nationale personers mærkedage har nogen særlig betydning for interessen for Danmark som turistmål, og derfor bør der ikke anvendes mange marketing­kroner på den side af sagen.

Noget tyder da også på, at man er ved at blive klar over at tidligere tiltro til vore natonale begivenheder o.l. ikke har givet turister nok. Faktisk er erkendelsen nu så stor, at man fra ledende folk i branchen ligeud siger, at "det ender med, at vi får Danmark for os selv".

Ugebrevet MEALS har igennem mange år bragt fyldig statistik forud for hver sæson. Intet år har i disse statistikker givet gode forhåbninger om mange turister til landet, men hvad endnu værre er, så har statistikkerne hver gang ramt plet.

Vi har år for år sendt tallene til fri afbenyttelse for relevante organisationer, politikere og ministerier.

- Vi har i år en helt ny fornemmelse, idet vi tror, at den negative spiral i forhold til statistikken bliver brudt i år!?

Vi sætter et link til den 10. statistik i rækken bragt i Ugebrev 12/2005: Danmark i mellemgruppen om turisterne.

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?