For 7. gang offentliggør MEALS tal over middags­gæstens foretrukne hovedret på restauranter med servering.

I forhold til sidste undersøgelse i december 2004 er kød gået markant tilbage. Gæster er ikke så interesseret som tidligere i store bøffer, højreb og lignende kødstykker. Den mest nærliggende grund er, at der med hensyn til kødkvaliteten for disse "dyre" stykker er sparet godt og grundigt, og derfor oplever gæsten ikke udpræget møre, saftige og smagfulde bøffer.

Når tilmed knivene på mange restauranter er så sløve, at de knap nok kan skære en hakkebøf i stykker, så bliver det helt grelt, når sagen er bøf.

Næste gang gæsten ser spisekortet, så fristes han ikke igen til denne mangel på oplevelse. Krølfedt kan desværre kun meget få restauranter klare at gøre lækkert; det bliver nærmest til en form for uappetitligt spæk.

Kødbranchens Fællesråds slogan er: Sagen er bøf. Jo. men det skulle helst, som Perikles sagde om Tuborg, være Hver gang...

Fremgangen for "andet" skyldes, at udenlandske retter vinder mere og mere indpas, især hos de unge.

  seneste forrige  
Kød 37% 41%  
Kød hakket, strimler, tern 14% 14%  
Fisk 10% 11%  
Fjerkræ 10% 9%  
Pizza, Hamburger 14% 13%  
Vildt 6% 5%  
Andet 9% 7%
Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?